Digitalisering i hjemmetjenesten - en casestudie av elektroniske medisindispensere i Lillehammer kommune.
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet i samarbeid med prosjektet Internet of My Things, hvor NTNU, IKOMM AS og Lillehammer kommune i samarbeid med andre forsker på muligheten til å kombinere teknologi eid av private husholdninger med kommunens. Hovedformålet med denne oppgaven er å avdekke mulige logistiske utfordringer knyttet til implementering av elektronisk medisindispenser hos pasient. Vi har valgt en kvalitativ tilnærming med intervju som hovedkilde for datainnsamling for å besvare forskningsspørsmålet.
Oppgaven starter med teori om hvordan verdikjeder fungerer og en kort beskrivelse av lean-filosofien, før vi utdyper vårt valgte lean-verktøy som er verdistrømsanalyse og PDCA-syklusen. Med disse verktøyene og våre funn fra intervjuet oppdaget vi at de logistiske utfordringene er mer komplekse enn først antatt, siden det endelige utfallet påvirker pasientene i hjemmetjenesten. Flaskehalsen med mangel på helsepersonell øker behovet for velferdsteknologi i kommunen. Avslutningsvis understreker vi viktigheten av veletablerte rutiner og prosedyrer for å motvirke de logistiske utfordringene som oppstår. This bachelor thesis is written in a collaboration with the project Internet of My Things, where NTNU, IKOMM AS and Lillehammer municipality in collaboration with others are researching the possibility of technology owned by private households can be incorporated with the municipality’s. The main purpose for this thesis is to uncover possible logistical challenges connected to the implementation of electronic medicine dispensers in patient homes. We have chosen a qualitative approach with interview as the main source of data collection to answer the research question.
The thesis starts off with theory regarding how value chains work and a short description of the lean-philosophy, before elaborating on our chosen lean tool which is value stream mapping and the PDCA-cycle. With these tools and our findings from the interview we discovered that the logistical challenges are more complex than first anticipated since the ultimate outcome affects the patients in the home health services. The bottleneck that is lack of healthcare professionals boosts the need for welfare technology in the municipality. In conclusion we stress the importance of well-established routines and procedures to counteract the logistical challenges that arise.