Logistikkprosesser i hjemmetjenesten - En casestudie av hvordan digitalisering endrer fremtidens logistikkprosesser
Abstract
Temaet i denne oppgaven er digitalisering av logistikkprosesser i hjemmetjenesten ved Lillehammer kommune. Oppgaven er basert på en samling av intervjuer fra nøkkelpersoner innenfor forskningsprosjektet Internet of My Things og helsepersonell innenfor hjemmetjenesten ved Lillehammer kommuner. Formålet med denne oppgaven er å kartlegge dagens situasjon og deretter se hvordan digitalisering kan påvirke fremtidens situasjoner.
Teorigrunnlaget er bygget på logistikkprosesser, prosessforbedring og endringsprosesser. Basert på fire utvalgte logistikkprosesser skal det undersøkes hvordan de endrer seg når det blir satt inn et smarthjem hos pasienten. Mer spesifikt, skal oppgaven undersøke hvordan de utvalgte logistikkprosessene endrer seg når det blir tatt i bruk en digital dørlås.
Forskningsmetodikken er av kvalitativ metode hvor fire intervjuobjekter er intervjuet for en bredere forståelse av nåtidens situasjon i hjemmetjenesten. Ved bruk av relevant teori opp mot oppgaven, og funn fra intervjuene blir det videre gjort en analyse og drøfting.
Funnene fra intervjuene viser hvordan digitalisering og automatisering gjør hjemmetjenesten mer effektivt. Ved bruk av smarthusteknologi slik som den digitale dørlåsen skapes det en bedre tjenestekvalitet til pasientene. Det sparer tid for helsepersonell og penger for kommunene. I tillegg til tids- og pengebesparelser er det miljøvennlig, ettersom en ikke må kjøpe dobbelt opp med lås til ytterdøren. Funnene viser dermed hvordan prosessen er den dag i dag og hvordan den kan bli i fremtiden. The topic of the following thesis is digitalization of logistics processes, seen within the home health service in Lillehammer municipality. The assignment is based on a collection of interviews from key subjects from Lillehammer municipality where some are also involved in the research project “Internet of My Things” (“ioMt”). The ioMt project is a home-welfare technology development project which aims to develop a smart-door lock solution to increase the efficiency of inhabitants and health care workers within Lillehammer municipality. The purpose of this assignment is to survey the current logistics processes in home care services and then see how digitalization using the example of the smart-door lock solution can impact the future services.
The theoretical basis is built on logistics processes, process improvement and change management processes. Based on four selected logistics processes, the study will map out how digital technology will be when installed in the patients' private homes. More specifically, the task is to investigate how the selected logistics will change when a digital door lock is applied in the patients' private homes.
The research methodology is a qualitative method where we interviewed four actors in order to get a broader understanding of the current logistics situation in a municipality in Norway. Using relevant theory and findings from the interviews it will be carried out an analysis and discussion.
The findings from the interviews show how digitalization and automation make the home care service more efficient. Using smart home technology such as a digital door lock, it creates a better quality of service for the patients. It also saves time for the home health care worker and money for the municipality. In addition to saving time and money, it is environmentally friendly, since the door lock does not have to be purchased twice from two different parties. The findings show how the process is today and how it could be in the future.