Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWiklund, Tom Erik
dc.contributor.authorBøe, Jacob Skogan
dc.contributor.authorHoel, Kasper
dc.contributor.authorJordet, Markus
dc.date.accessioned2023-07-06T17:20:19Z
dc.date.available2023-07-06T17:20:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139560565:149500907
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076910
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg kundelønnsomhetsanalyse hos NorEngros Johs Olsen AS. Vi tar for oss kvantitative data fra kalenderåret 2022 og deres interne data, hvor vi med dette vil bygge en kundelønnsomhetsanalyse til å underbygge beslutninger rundt kundeforholdet. Kalkylen tilnærmer dermed kundes særkostnader og alternativkostnader. På denne måten kan man i større grad ha en objektiv vurdering av kundenes lønnsomhet. Oppgaven bygger på teori om økonomistyring. Den tar for seg forskjellige kostnadsklassifiseringer, i tillegg til tradisjonelle kalkyler og aktivitetsbaserte kalkyler, for å vurdere driftskostnadene til kunden. Den tar også for seg alternativkostnadene og avkastningskrav for å vurdere alternativkostnaden til kapitalen, herunder kostnadene knyttet til lagerhold og kredittid. Avslutningsvis diskuterer vi hvilke fordeler og ulemper en slik modell har for bedriften, og hvorvidt bedriften faktisk har behov for en slik kalkyle. Den kalkylen som er utarbeidet i oppgaven er ressurskrevende og omfattende, både å utforme og holde oppdatert. Det er dermed ikke nødvendigvis nyttig for en bedrift som Johs Olsen å anvende en slik kalkyle, spesielt med tanke på hvilket marked de befinner seg i. Avslutningsvis så vurderte vi hvor mye informasjon kalkylen bidrar med i forhold til andre, og mindre krevende, metoder å vurdere lønnsomhet på, som kundeomsetning, eller kundes bruttofortjeneste.
dc.description.abstractThis assignment focuses on customer profitability analysis at NorEngros Johs Olsen AS. We will examine quantitative data from the calendar year 2022 and their internal data to build a customer profitability analysis to support decisions around the customer relationship. The calculation thus approximates the customer's incremental costs and opportunity costs, allowing for a more objective assessment of customer profitability. The assignment builds on theory about financial management, covering various cost classifications, as well as traditional and activity-based costing, to assess the customer's operating costs. It also considers opportunity costs and return requirements to evaluate the alternative cost of capital, including costs associated with inventory holding and credit terms. Finally, we discuss the advantages and disadvantages of such a model for the company and whether the company actually needs such a calculation. The calculation developed in the assignment is resource-intensive and extensive, both to design and keep up-to-date. Therefore, it may not necessarily be useful for a company like Johs Olsen, especially given the market they operate in. Lastly, we assess how much information the calculation provides compared to other, less demanding methods of assessing profitability, such as customer turnover or gross profit.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av kundelønnsomhetsanalyser: En casestudie av NorEngros Johs Olsen AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel