Motivasjon blant ansatte i "Bedriften"
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076908Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På grunn av en periode med mistrivsel blant ingeniører i bedriften, ønsker bedriften å få en bedre forståelse av hva som motiverer deres ingeniører for å snu trenden. Denne bacheloroppgaven utforsker sammenhengen mellom motivasjon og trivsel, og hvordan ingeniørenes behov kan møtes for å øke motivasjon og redusere gjennomtrekk. Oppgaven baserer seg på et case-studie design, der metoden fokusgrupper har vært en nøkkelfaktor for å utforske hvilke faktorer som ligger til grunn for ingeniørenes motivasjon i deres daglige arbeid. Fokusgrupper ble utført med både ingeniører og deres ledere for å få innsikt i hva som motiverer dem fra ingeniørenes perspektiv og hvordan deres ledere kan påvirke deres motivasjon og trivsel. Resultatene fra fokusgruppene ble transkribert og analysert for å finne ut hvordan det samsvarte med eksisterende teori på menneskelig motivasjon, behov og forholdet mellom motivasjon og trivsel. Herzbergs tofaktorteori og Maslow behovshierarki ble brukt som rammeverk for analyseringen av resultatene. Funnene avslørte at organisasjonsdesign øker de negative faktorene og at målstyring ble brukt som et verktøy for å øke motivasjon, men med lav påvirkning på ingeniørene da noen av ingeniørers behov ikke er ivaretatt. Funnene indikerer også at motivasjonsfaktorer som kun skal øke tilfredsstillelsen om de er til stede, faktisk skaper mistrivsel om de ikke er til stede. Bedriften må forstå hvordan disse faktorene påvirker de forskjellige ingeniørene, slik at de kan fokusere på de riktige områdene og øke jobbtilfredsstillelse Due to a period of dissatisfaction among engineers at a company, the company aims to understand what motivates their engineers to improve their focus to turn the trend around. This bachelor thesis explores the relationship between motivation and satisfaction, and how the needs of engineers can be met to increase motivation and reduce high turnover in the department.The thesis is based on a case study design, with focus groups being a key method for understanding the factors that motivate engineers in their daily work. Focus groups were conducted with both engineers and their managers to gain insight into what motivates them and to compare the perspectives of engineers and managers on how managers can contribute to the motivation and satisfaction of engineers.The results from the focus groups were transcribed and analyzed to determine how they align with existing theories on human motivation, needs, and the relationship between motivation and satisfaction. Herzberg’s two-factor theory and Maslow’s hierarchy of needs were used as frameworks for analyzing the results.The findings reveal that organizational design can increase negative factors and that goal-setting is used as a tool in the company to increase motivation, but has low effect on engineers due to the fact that some needs are not met. The findings also implies that motivating factors that should only have a satisfying effect when it’s present, actually have a dissatisfying effect when absent. The company needs to understand how these factors affect their different engineers in order to focus on the right areas and improve job satisfaction.