• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon blant ansatte i "Bedriften"

Bilden, Bjørn Erik; Brandvik, Erlend
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:139560565:149500943.pdf (6.991Mb)
no.ntnu:inspera:139560565:149500943.zip (3.153Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3076908
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [3393]
Abstract
På grunn av en periode med mistrivsel blant ingeniører i bedriften, ønsker bedriften å få en bedre

forståelse av hva som motiverer deres ingeniører for å snu trenden. Denne bacheloroppgaven

utforsker sammenhengen mellom motivasjon og trivsel, og hvordan ingeniørenes behov kan møtes

for å øke motivasjon og redusere gjennomtrekk.

Oppgaven baserer seg på et case-studie design, der metoden fokusgrupper har vært en nøkkelfaktor

for å utforske hvilke faktorer som ligger til grunn for ingeniørenes motivasjon i deres daglige arbeid.

Fokusgrupper ble utført med både ingeniører og deres ledere for å få innsikt i hva som motiverer

dem fra ingeniørenes perspektiv og hvordan deres ledere kan påvirke deres motivasjon og trivsel.

Resultatene fra fokusgruppene ble transkribert og analysert for å finne ut hvordan det samsvarte

med eksisterende teori på menneskelig motivasjon, behov og forholdet mellom motivasjon og

trivsel. Herzbergs tofaktorteori og Maslow behovshierarki ble brukt som rammeverk for

analyseringen av resultatene.

Funnene avslørte at organisasjonsdesign øker de negative faktorene og at målstyring ble brukt som

et verktøy for å øke motivasjon, men med lav påvirkning på ingeniørene da noen av ingeniørers

behov ikke er ivaretatt. Funnene indikerer også at motivasjonsfaktorer som kun skal øke

tilfredsstillelsen om de er til stede, faktisk skaper mistrivsel om de ikke er til stede. Bedriften må

forstå hvordan disse faktorene påvirker de forskjellige ingeniørene, slik at de kan fokusere på de

riktige områdene og øke jobbtilfredsstillelse
 
Due to a period of dissatisfaction among engineers at a company, the company aims to understand

what motivates their engineers to improve their focus to turn the trend around. This bachelor thesis

explores the relationship between motivation and satisfaction, and how the needs of engineers can

be met to increase motivation and reduce high turnover in the department.

The thesis is based on a case study design, with focus groups being a key method for understanding

the factors that motivate engineers in their daily work. Focus groups were conducted with both

engineers and their managers to gain insight into what motivates them and to compare the

perspectives of engineers and managers on how managers can contribute to the motivation and

satisfaction of engineers.

The results from the focus groups were transcribed and analyzed to determine how they align with

existing theories on human motivation, needs, and the relationship between motivation and

satisfaction. Herzberg’s two-factor theory and Maslow’s hierarchy of needs were used as

frameworks for analyzing the results.

The findings reveal that organizational design can increase negative factors and that goal-setting is

used as a tool in the company to increase motivation, but has low effect on engineers due to the fact

that some needs are not met. The findings also implies that motivating factors that should only have

a satisfying effect when it’s present, actually have a dissatisfying effect when absent. The company

needs to understand how these factors affect their different engineers in order to focus on the right

areas and improve job satisfaction.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit