Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPage, Alexander Gamst
dc.contributor.authorWolff, Andrea
dc.date.accessioned2023-07-05T17:24:54Z
dc.date.available2023-07-05T17:24:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:72064389
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076382
dc.description.abstractNegativ sosial kontroll er et fenomen som påvirker mange livsområder for individet, men i ungdomsalderen begynner fenomenet for alvor å komme til uttrykk. Ettersom det er da ungdommen skal forsøke å løsrive seg fra foreldrene. Ungdommene som opplever å bli utsatt for negativ sosial kontroll kan oppleve store belastninger som dårligere psykisk helse, frafall fra skolen, vold og tap av viktig sosialisering. I nyere tid har det blitt et større fokus på hva negativ sosial kontroll er og hvordan en kan bekjempe fenomenet. Til tross for dette er det lite forskning om fenomenet. Av den grunn er hensikten med denne oppgaven å belyse hvordan ungdom påvirkes av negativ sosial kontroll, fra familier med en kollektivistisk kultur og deretter hvordan man kan arbeide med negativ sosial kontroll i videregående skoler.) Problemstillingene lyder dermed som følger: Hvordan påvirkes ungdom av å bli utsatt for negativ sosial kontroll fra familier med en kollektivistisk familiekultur, og hvordan kan man arbeide med negativ sosial kontroll i videregående skole? Denne oppgaven bruker litteratur om ungdom, kollektivistisk kultur, samt minoritetsrådgiver-ordningen for å belyse hvilke påvirker ungdommer opplever, av å bli utsatt for negativ sosial kontroll. I tillegg brukes litteraturen om minoritetsrådgiver-ordningen, for å gi en forståelse av hvordan en kan arbeide med negativ sosial kontroll i videregående skoler. Teksten vil presentere mange negative effekter av negativ sosial kontroll, men vil også bemerke at det er en intensjon bak dette med å skape noe positivt. Hvorav forsking viser til at det er mulig at negativ sosial kontroll kan påvirke ungdommen positivt. På bakgrunn av at det er overtall av flere negative påvirkninger enn positive påvirkninger av negativ sosial kontroll, vil det derfor være viktig å finne gode strategier for å arbeide med fenomenet på videregående skoler.
dc.description.abstractNegative social control is a phenomenon that affects many areas of an individual's life, but it particularly manifests itself during adolescence. This is because it is during this time that young people try to detach themselves from their parents. Adolescents who experience negative social control may face significant challenges such as poor mental health, school dropout, violence, and loss of important socialization. In recent times, there has been a greater focus on what negative social control is and how to address the phenomenon. Despite this, there is little research on the subject. Therefore, the purpose of this assignment is to shed light on how young people are affected by negative social control in families with a collectivist culture and how to address negative social control in high schools. The research question is as follows: How are young people affected by negative social control in families with a collectivist culture, and how can negative social control be addressed in high schools? This assignment uses literature on youth, collectivist culture, and the minority advisor system to highlight the influences that young people experience when exposed to negative social control. Additionally, literature on the minority advisor system is used to provide an understanding of how to address negative social control in high schools. The text will present many negative effects of negative social control but will also note that there is an intention behind it to create something positive. Research shows that it is possible for negative social control to have a positive impact on young people. However, given the predominance of negative effects over positive effects, it is important to find good strategies for addressing the phenomenon in high schools.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirkes ungdom av å bli utsatt for negativ sosial kontroll fra familier med en kollektivistisk familiekultur, og hvordan kan man arbeide med negativ sosial kontroll i videregående skole?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel