Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Celine Borge
dc.contributor.authorFrellumstad, Ingrid
dc.date.accessioned2023-07-05T17:24:44Z
dc.date.available2023-07-05T17:24:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:71692335
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076373
dc.description.abstractI dagens samfunn er familiestrukturer i endring og flere foreldre oppdrar barn sammen uten å være et par. For noen foreldre kan dette være svært konfliktfylt, og konflikten kan i visse tilfeller bli så sterk og langvarig at barnet påvirkes negativt. Da er det barnevernets plikt å undersøke om det foreligger omsorgssvikt og eventuelt bistå familien. Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan saksbehandlere best mulig kan undersøke foreldrekonfliktsaker. Oppgaven er teoretisk, og baserer seg på systematiske litteratursøk og annen faglitteratur for å belyse problemstillingen; på hvilken måte kan faglig skjønn og standardisering skape muligheter og begrensninger for saksbehandlere i barneverntjenesten sitt arbeid med foreldre i konflikt? Gjennom oppgaven kommer det frem at foreldrekonfliktsakene er utfordrende blant annet fordi de er vanskelig å kategorisere og har en emosjonell påkjenning for saksbehandlerne. Faglig skjønn kan hjelpe saksbehandleren å tilpasse undersøkelsen, men standardisering kan derimot tilby bedre rettssikkerhet og likebehandling for familien. Avslutningsvis foreslås en nyansering av faglig skjønn med tydeligere rammer.
dc.description.abstractFamily structures are changing in our society, and increasingly more parents are raising children without being a couple. This can be highly conflictual for some parents, and the conflict can in some cases be so strong and long-lasting that the child is negatively affected. In these situations, it’s the child protective services responsibility to investigate whether the child is being neglected and how to potentially assist the family. The purpose of this thesis is to look at how caseworkers can best investigate the high-conflict cases. The thesis is theoretical and based on systematic literature searches and other existing literature to address the research question; In what way can professional judgment and standardization create opportunities and limitations for caseworkers in child protective services working with high-conflict cases? It is revealed throughout the thesis that cases of high-conflict are challenging, among other things, because they are difficult to categorize and are emotionally taxing for the caseworkers. Professional judgment can help the caseworker to adapt the investigation, but standardization provides better legal protection and equal treatment for each family. Finally, the thesis proposes a nuanced view of professional judgment with clearer guidelines.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ navigere i kaoset Saksbehandlere i barneverntjenesten sin bruk av faglig skjønn og standardisering i arbeidet med foreldrekonfliktsaker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel