Show simple item record

dc.contributor.advisorLid, Tore Vagn
dc.contributor.authorJansen, Sofie Aalstad
dc.date.accessioned2023-07-05T17:24:40Z
dc.date.available2023-07-05T17:24:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137202465:34487693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076371
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg den teoretiske delen av et praksisbasert forskningsprosjekt. Den sceniske forestillingen hadde spilleperiode 6. og 7. januar 2023 i Studio på NTNU Dragvoll i Trondheim. Avhandlingen tar utgangspunkt i masterforestillingen Hverdagen innenfra, som er min egenskapte teaterforestilling om tvangslidelse. Den viser til en praksisbasert forskningsprosess, hvor jeg som aktør og tekstutvikler har forsøkt å tilnærme meg følelsen av tvangslidelse, uten å selv ha den levde erfaringen. På bakgrunn av intervju som metodologisk inngang for datainnsamling, og metoder for scenisk rolletilnærming, viser jeg til hvordan jeg har gått frem for å utarbeide forestillingen, som kan tilskrives interaktivt teater. Videre vises det til hvordan jeg scenisk har tilnærmet meg en rolle som tar for seg tvangslidelse som overordnet tema. Forskningsfokuset er innrettet hvordan man kan tilnærme seg en rolle som har tvangslidelse, uten å ha den levde erfaringen. De teoretiske inngangene til den praksisbaserte forskningen, bygges rundt tre hovedteorier som omhandler egenskapt teater, rolleutvikling og interaktivitet. Målet for dette forskningsprosjektet er å vise til hvordan man kan benytte seg av teater som virkemiddel for å forstå tvangslidelse på en ny måte.
dc.description.abstractThis master's thesis deals with the theoretical part of a practice-based research project. The stage performance period was from the 6th to the 7th of January 2023 in the Studio at NTNU Dragvoll in Trondheim. The thesis is based on the master's performance Hverdagen innenfra, which is my own theatrical performance about obsessive-compulsive disorder. It refers to a practice-based research process, where I as an actor and text developer, have tried to approach the feeling of obsessive-compulsive disorder, without having the lived experience myself. Based on interviews as a methodological approach for data collection, and through methods based on a scenic role approach, I show how I have prepared the performance, which can be associated with interactive theatre. Furthermore, I show how I have approached a role on stage that deals with obsessive-compulsive disorder as an overarching theme. The research focus is on how one can approach a role that has obsessive-compulsive disorder, without having the lived experience. The theoretical basis for the practice-based research is built around three main theories that deal with characteristic theatre, role development and interactivity. The aim of this research project is to show how theater can be used as a tool to understand obsessive-compulsive disorder in a new way.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHverdagen innenfra
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record