Solid Metal Fuels for Hydrogen Production for the Norwegian Heritage Fjords Maritime Sector
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076366Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med en stor del av den maritime sektoren som er ansvarlig for 3 % av de globale klimagassutslippene, må det sees på miljøvennlige løsninger for drivstoff. Å bruke elektrisiteten produsert av brenselceller som går på hydrogengass er en løsning for å kjøre skip og båter, med vanndamp som eneste stoff som slippes ut. Hydrogengass kan produseres, transporteres og lagres på forskjellige måter som har sine egne fordeler og ulemper.
I verdensarvfjordene i Norge er det et problem med forurensning og nullutslippsmaritim transport er nødvendig i nær fremtid. For å finne den produksjons-, transport- og lagringsmetoden for hydrogen som er best egnet for sjøtransporten i disse fjordene, må det gjøres en analyse av utslipp og kostnader. Oppgaven skal undersøke om hydrogenproduksjon fra fast metallbrensel er gjennomførbart og kan konkurrere med dagens hydrogenproduksjonsmetoder. With a large amount of the maritime sector being responsible for 3% of global greenhouse gas emissions, environmentally friendly solutions for fueling must be looked upon. Using the electricity produced by fuel cells running on hydrogen gas is a solution for running ships and boats, with water vapor as the only substance emitted. Hydrogen gas can be produced, transported and stored in different ways which has their own pros and cons.
In the world heritage fjords in Norway there is a problem with pollution and zero emission maritime transport is required in the near future. To find the hydrogen production, transportation and storage method which is the most suitable for the maritime transport in these fjords, an analysis on emissions and costs must be done. The thesis will investigate if hydrogen production from solid metal fuels is feasible and can compete with current hydrogen production methods