Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGreen, Colin
dc.contributor.authorBakken, Sigurd Pedersen
dc.date.accessioned2023-07-05T17:20:19Z
dc.date.available2023-07-05T17:20:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145364976:47719895
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076329
dc.description.abstractI forbindelse med 1+1 prosjektet, har elever i norsk barneskole gjennomført smågruppeundervisning i matematikk (Institutt for samfunnsforskning, 2023; Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, u.å; NTNU Samfunnsforskning, u.å.). Med utgangspunkt i dette tiltaket, analyserer denne oppgaven peer- og rangeringseffekter i samspill med hverandre. Inspirert av resultatene til Bertoni og Nisticò (2023), beviser jeg hvor essensielt det er å inkludere rangeringseffekter i estimeringen av peer-effekters påvirkning på elevprestasjoner, i et tilfelle der begge variablene baseres på akademiske resultater. Ved å estimere disse effektene lineært, rapporteres en sterkere peer-effekt når rangeringseffekten inkluderes i estimeringen, sammenlignet med en situasjon der rangeringseffekten ekskluderes fra analysen. Peer-effekten som estimeres lineært, har en positiv og signifikant effekt på elevprestasjoner. Den tilknyttede lineære rangeringseffekten som estimeres er noe svakere. Videre estimeres heterogene effekter av disse utdanningsvariablene, og resultatene viser både hvordan peer- og rangeringseffekter har påvirkning på elevers prestasjoner i grupper med forskjellig karakteristika, og hvordan disse effektene varierer mellom elever av ulikt ferdighetsnivå. Ferdighetsnivåene blir kategorisert ut i fra akademiske resultater. I grupper med lite innad spredning i akademiske resultater, estimeres ingen peer- eller rangeringseffekter som er både positive og signifikant. Positive peer- og rangeringseffekter estimeres for to elevgrupper i grupper med tilstrekkelig innad spredning i akademiske resultater, der elevgruppene defineres etter ferdighetsnivå. Med tanke på å skape gode utdanningsforhold, er dette viktige resultater som er med på å indikere hvordan smågruppeundervisning kan optimaliseres.
dc.description.abstractRelated to the 1+1 project, Norwegian students in elementary school have participated in small-group instruction (Institutt for samfunnsforskning, 2023; Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, u.å.; NTNU Samfunnsforskning, u.å.). This paper reports peer- and rank-effects from this intervention. Inspired by the results from Bertoni og Nisticò (2023), I show that including rank-effects in the estimation of how student performance gets influenced by peer-effects is essential, when both effects are determined by academic results. Linear results from this study shows that the estimated peer-effect is of greater magnitude when the rank-effect is included in the estimation, compared to when the rank-effect is excluded from the estimation. By looking at how these effects influence student performance, the results show a positive and significant peer-effect from a linear estimation. The following linear rank-effects is smaller. Going further, I estimate heterogenous effects from these variables, and by looking at different group-characteristics and different student academic performance level, I show how peer-and rank-effects varies between these different groups and different students. For groups containing students with small differences in academic performance, I find no estimates of peer-and rank-effects that are both positive and significant. When the difference in student performance gets larger inside the groups, I find positive peer-and rank-effects for two student performance levels. This results are important for optimalization of small-group instruction, which could improve conditions related to education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePeer- og rangeringseffekter i norsk barneskole Lineære- og heterogene effekter fra 1+1 prosjektet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel