Hverdagsorganisering og aktivitetsbalanse hos voksne med ADHD: en kvalitativ studie
Abstract
Tittel: Hverdagsorganisering og aktivitetsbalanse hos voksne med ADHD: en kvalitativ studie
Bakgrunn: Motivasjonen for å undersøke hverdagsorganisering og aktivitetsbalanse blant voksne med ADHD har vært et ønske om å øke min egen forståelse for emnet. Samt å nå ut til fagfeltet med min kunnskap. Voksne med ADHD er en gruppe som opplever større frafall fra skole, utdanning og arbeidsliv enn befolkningen generelt, det foreligger derfor en del forskning på disse områdene av hverdagslivet til individer med ADHD. Som diagnose påvirker ADHD derimot alle aspekter av individets hverdagsliv, og det var derfor relevant å se nærmere på hvordan hverdagslivet, på fritiden, påvirkes av ADHD.
Hensikt: Studiets formål har vært å se nærmere på hvordan hverdagsorganisering og overgangsfaser påvirkere aktivitetsbalansen hos voksne med ADHD på fritiden.
Metode: For å besvare forskningsspørsmålet ble den kvalitative forskningsmetoden benyttet for å innhente erfaringer fra tre informanter. Det ble gjennomført tre, individuelle semi-struktrerte intervjuer, og analysen av tekstmaterialet fra intervjuene ble inspirert av systematisk tekstkondensering
Resultat: I resultatene kommer det frem at informantene har ulike utfordringer i hverdagen på grunn av ADHD-diagnosens. Dette har påvirket informantene i ulik grad, men alle fortalte om utfordringer knyttet opp mot hverdagsorganisering, daglige overganger (overgangen fra en aktivitet til en annen) og aktivitetsbalanse.
Konklusjon: Studiet viser at voksne med ADHD kan ha utfordring med å organisere egen hverdag, og at det i overgangen fra en aktivitet til en annen kan oppstå et aktivitetsbrudd som bidrar til at individet ikke kommer i gang med neste aktivitet. Dette kan påvirke individets aktivitetsbalanse. Ergoterapeuten kan med sin kunnskap om aktivitet og hverdagsliv bistå med tiltak som fremmer organisering av hverdagen, som bidrar til bedre aktivitetsbalanse blant voksne med ADHD.
Nøkkelord: ergoterapi og voksne med ADHD, ADHD og aktivitetsbalanse, hverdagsorganisering og aktivitetsbalanse, ADHD og hverdagsorganisering, daglige overganger Title: Everyday organization and occupational balance in adults with ADHD: a qualitative study
Background: The motivation to investigate everyday organization and occupational balance among adults withADHD stems from a desire to increase my own understanding of the subject. As well as reaching out to the professional field with my knowledge. Adults with ADHD are a group that experiences greater dropout from school, education and working life than the general population, because of this there are already done som research on certain aspects of everday life in people with ADHD. As a diagnosis, however, ADHD affects all aspects of the individuals everyday life, and it was therefore relevant to take a closer look at how everyday life, during leisure time, is affected by ADHD.
Purpose: The purpose of the study has been to look more closely at how everyday organization and transition phases influence occupational balance in adults with ADHD during their free time.
Method: Qualitative research method was used to collect experiences from three informants. Three individual, semi-structured interviews were conducted, and the analysis of the text material from the interviews was inspired by systematic text condensation.
Result: The results show that the informants have various challenges in their everyday life due toADHD diagnosis. This has affected the informants to varying degrees, but all told of challengesrelated to everyday organisation, daily transitions (the transition from one activity to another) andoccupational balance.
Conclusion: The study shows that adults with ADHD can find it challenge in organizing their own everyday life, and that in the transition from one activity to another, an activity break may occur which in turn makes it difficult for the individual to start the next activity. This can affect the individual's occupational balance. The occupational therapist can, with their knowledge of activity and everyday life, assist with measures that promote the organization of everyday life, which contributes to a better balance of activities among adults with ADHD.
Keywords: occupational therapy and adults with ADHD, ADHD and activity balance, everyday organization andactivity balance, ADHD and everyday organisation, daily transitions