Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrattmyr, Martin
dc.contributor.authorDahlberg, Emilie.
dc.date.accessioned2023-07-04T17:19:55Z
dc.date.available2023-07-04T17:19:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:64942975
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075782
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractPsykiske helsetilstander utgjør en betydelig belastning globalt. Likevel fortsetter den mentale helserespons for å møte disse behovene å være utilstrekkelig. Et kritisk komponent i høyt-ytende psykiske helsesystemer er personsentrert omsorg. En av faktorene for å oppnå dette er gjennom pasientrapporterte mål som kundetilfredshet, "client treatment satisfaction" (CSQ). Denne studien utforsker konseptet rundt pasientvurderinger som en verdifull strategi for å forbedre leveringstjenestene innenfor psykisk helse. Dette gjøres gjennom følgende forskningsspørsmål: hvordan påvirker en pasients diagnose deres tilfredshet med behandling hos polikliniske pasienter med depresjon, angst og komorbide tilstander? Studien fant ikke diagnose å ha en signifikant sammenheng med kundetilfredshet med behandling. Imidlertid ble høye skårer av tilfredshet rapportert av alle diagnostiske grupper i samsvar med tidligere studier. Ytterligere forskning er nødvendig på dette området. Det kan også være en fordel å fokusere på misnøyedata i fremtiden, da dette kan være bedre egnet for å peke ut mangler i behandlingen.
dc.description.abstractMental health conditions pose a significant burden globally. Yet, mental health responses to address these needs keep being inadequate. A critical component of high-performing mental health systems is person-centred care. One of the factors to achieve this is through patient-reported measures like client treatment satisfaction (CSQ). This study explores the concept of client ratings as a valuable strategy to improve mental health delivery services. This is done through the following research question: how does a patient's diagnosis affects their satisfaction with treatment in outpatients with depression, anxiety, and comorbid conditions? The study did not find diagnosis to have a significant association with client treatment satisfaction. However, high satisfaction scores were reported by all diagnostic groups in accordance with previous studies. Further research is necessary in this area. It may also be beneficial to focus on dissatisfaction data in the future as this may be better in pointing to shortcomings in treatment.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring the Impact of Diagnosis on Patient Satisfaction with Treatment in Mental Health Outpatient Settings
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel