Exploring the Impact of Diagnosis on Patient Satisfaction with Treatment in Mental Health Outpatient Settings
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075782Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2887]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Psykiske helsetilstander utgjør en betydelig belastning globalt. Likevel fortsetter den mentale helserespons for å møte disse behovene å være utilstrekkelig. Et kritisk komponent i høyt-ytende psykiske helsesystemer er personsentrert omsorg. En av faktorene for å oppnå dette er gjennom pasientrapporterte mål som kundetilfredshet, "client treatment satisfaction" (CSQ). Denne studien utforsker konseptet rundt pasientvurderinger som en verdifull strategi for å forbedre leveringstjenestene innenfor psykisk helse. Dette gjøres gjennom følgende forskningsspørsmål: hvordan påvirker en pasients diagnose deres tilfredshet med behandling hos polikliniske pasienter med depresjon, angst og komorbide tilstander?Studien fant ikke diagnose å ha en signifikant sammenheng med kundetilfredshet med behandling. Imidlertid ble høye skårer av tilfredshet rapportert av alle diagnostiske grupper i samsvar med tidligere studier. Ytterligere forskning er nødvendig på dette området. Det kan også være en fordel å fokusere på misnøyedata i fremtiden, da dette kan være bedre egnet for å peke ut mangler i behandlingen. Mental health conditions pose a significant burden globally. Yet, mental health responses to address these needs keep being inadequate. A critical component of high-performing mental health systems is person-centred care. One of the factors to achieve this is through patient-reported measures like client treatment satisfaction (CSQ). This study explores the concept of client ratings as a valuable strategy to improve mental health delivery services. This is done through the following research question: how does a patient's diagnosis affects their satisfaction with treatment in outpatients with depression, anxiety, and comorbid conditions?The study did not find diagnosis to have a significant association with client treatment satisfaction. However, high satisfaction scores were reported by all diagnostic groups in accordance with previous studies. Further research is necessary in this area. It may also be beneficial to focus on dissatisfaction data in the future as this may be better in pointing to shortcomings in treatment.