• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra Schlager til Neue Deutsche Welle: kulturen og holdningene bak pop på tysk i Vest-Tyskland

Hansen, Joakim Brekke
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:145107873:97413394.pdf (6.789Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3075759
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for musikk [544]
Abstract
Denne oppgaven ser på kulturen og holdningene i populærmusikken i Vest-Tyskland etter andre verdenskrig, fra Schlager-musikk til Neue Deutsche Welle [NDW]. Målet er å finne en rød tråd som kan forklare hvorfor tysk ikke var etablert på en bred musikkfront før på 1980- tallet. Teksten drar nytte av litterære kilder og tekstanalyser for å vise utviklingen i hvordan tysk blir behandlet i sangtekster i populærmusikken, og omstendighetene som ligger bak utviklingen.

Oppgaven finner at Schlager-musikk, og senere Rock er de to dominerende populærmusikkene etter andre verdenskrig, og at musikken som foregår med tysk tekst stort sett er Schlager-musikk, og Rock stort sett har engelske tekster. Det fins unntak, men i det store bildet har Schlager-musikken fått være dominerende for hva tysk populærmusikk er. NDW er en reaksjon på begge: Schlager-musikkens konservative holdninger, og Rock-ens amerikanske innflytelser. NDW var en selvbevisst bevegelse med mål om å skape ny, tysk musikk, og etablerte det tyske språket på en bredere musikkfront forbi kun Schlager-musikk.
 
This thesis looks at the culture and the aRtudes in the popular music of West Germany after the second world war, from Schlager-musikk to Neue Deutsche Welle [NDW]. The goal is to find a common thread that can explain why german was not established on a broad mainstream front of music before the 1980s. The text utilizes literary sources and text- analysis to show the development in how german is applied in song lyrics in popular music, and the circumstances behind this development.

The thesis finds that Schlager-music, and later Rock are the two dominant popular musics aTer the second world war, and that the music with german lyrics largely consists of Schlager-music, and Rock largely consists of English lyrics. There are exceptions, but in the big picture, Schlager-music has been a dominating force in defining what german popular music. NDW is a reaction to both: The conservative attitudes of Schlager-music, and the American influences of Rock. NDW was a self-conscious movement with the intent of creating a new, german music, and established the german language on a broader mainstream front beyond only Schlager-music.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit