Fosterbarns psykiske helse - forebygging av psykiske vansker fra et tilknytningsperspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075233Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1411]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg temaet fosterbarns psykiske helse fra et tilknytningsperspektiv, med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan barnevernet, fra et tilknytningsperspektiv, bidra til å forebygge psykiske vansker hos barn som bor i fosterhjem? Forskning viser at fosterbarn er mer sårbare for å utvikle psykiske vansker, noe det kan være flere årsaker til. En risikofaktor som trekkes frem er at mange fosterbarn har utviklet tilknytningsvansker som følge av tidligere omsorgserfaringer, og tilknytningsteori kan i denne sammenheng gi nyttige bidrag i forståelsen av hva disse barna trenger. Denne oppgaven avgrenser seg til matching av fosterhjem og bruk av tilknytningsbaserte veiledningsmodeller, herunder COS og Trygg Base, og tar slik sikte på å belyse barnevernets muligheter til å forebygge psykiske vansker hos fosterbarn. Metoden som er benyttet i denne bacheloroppgaven er litteraturstudie. For å belyse problemstillingen har jeg hentet relevant teori og forskning innenfor fagfeltet. In this bachelor's thesis, I address the topic of foster children's mental health from an attachment perspective, based on the following research question: How can the child welfare services, from an attachment perspective, contribute to preventing mental health problems for children living in foster care?Research shows that foster children are more vulnerable to developing mental health problems. While there may be several causes for this, one prominent risk factor is the development of attachment difficulties among many foster children due to their past caregiving experiences. Attachment theory can offer valuable perspectives on the needs of these children. This thesis focuses on the matching process in foster care and the use of attachment-based frameworks for guidance, including COS and The Secure Base model, aiming to highlight the child welfare systems potential to prevent mental health problems for children living in foster care. The method used in this bachelor thesis is a literature review. To address the issue of this thesis, I have gathered relevant theory and research within the field.