Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoeleveld, Karin
dc.contributor.authorAndresen Reiding, Emilie
dc.contributor.authorOlden, Anne Olea
dc.date.accessioned2023-07-01T17:22:21Z
dc.date.available2023-07-01T17:22:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146716277:148837623
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075198
dc.description.abstractBakgrunn: Barn med Downs syndrom viser en forsinkelse i utviklingen av postural kontroll og frivillige komponenter av motorisk kontroll, sammenlignet med jevnaldrende. Forsinkelsen gjelder startposisjoner mot tyngdekraften, som balansekontroll og utførelse av sammensatte aktiviteter. Objektiv: Målet med denne litteraturstudien var å finne ut om trening kan bedre balanse hos barn med DS og hvilken type trening som kan ha mest effekt. Metode: RCT og kliniske studier publisert mellom 2013 og 2023 ble valgt ut i denne studien ved å søke i databasen, PubMed. Vi brukte søkeordene (‘physical activity’ OR ‘exercise’ OR training) AND (‘Down Syndrome’[Title] OR ‘Trisomy 21’[Title]) AND balance. Artikler som var eldre enn 2013, de studiene som ikke omhandlet barn og ungdom med DS, samt artikler som ikke var RCT eller kliniske studier ble ekskludert i denne studien. Resultat: Det var en signifikant forbedring i balanse hos fem av åtte undersøkte artikler. Konklusjon: Undersøkelsen viser at kombinerte treningsprogram og trening med Wii balansebrett hadde god effekt på balanse hos barn med DS. Denne litteraturstudien fant noen svakheter i de undersøkte artiklene som kan tas i betraktning for videre forskning. Nøkkelord: Balanse, trening, Downs syndrom.
dc.description.abstractBackground: Children with Down Syndrome show a delay in developing both postural control and voluntary components of motor control when compared to peers. The delay applies to starting positions against gravity, such as balance control and performing composite activities. Objective: This systematic review aimed to investigate if exercise can improve balance in children with DS, and which type of training can have the greatest impact. Methods: RCT and clinical trials published between 2013 and 2023 were selected by searching in PubMed. We used the keywords (‘physical activity’ OR ‘exercise’ OR training) AND (‘Down Syndrome’[Title] OR ‘Trisomy 21’[Title]) AND balance. Articles older than 2013, articles that did not include children with DS, and articles that were not RCT or clinical trials were excluded from this systematic review. Results: There were significant improvements in balance in five out of eight investigated articles. Conclusion: The investigation shows that combined training programs and Wii balance board training had a great impact on balance in children with DS. The systematic review did find some weaknesses in the investigated articles that can be taken into consideration for further research. Keywords: Balance, exercise, Down Syndrome.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInvestigating the Effectiviness of Exercise in Improving Balance for Children with Down Syndrome: A Systematic Review
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel