Endringsledelse mot en mer bærekraftig organisasjonskultur i Sperre Air Power AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074983Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1564]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bærekraft er noe som påvirker de fleste bransjer i verden, hvor nye og økende krav fra nasjonale og internasjonale myndigheter har gjort at de fleste selskap har måttet inkludere bærekraft i sine prosesser, strategier og aktiviteter. For å sikre at bærekraft er en integrert del av et selskap er det hensiktsmessig å være bevisst på hvordan organisasjonskulturen kan påvirkes og utvikles i lys av bærekraft. Denne oppgaven er gjennomført i samarbeid med Sperre Air Power AS hvor formålet er å undersøke dagens situasjon; hvordan bærekraft er en del av organisasjonskulturen, samt hvordan lederne i selskapet ønsker at veien videre skal se ut. Problemstillingen ble ut fra dette formulert som følgende:
Hvordan arbeider ledelsen i Sperre Air Power AS med å utvikle organisasjonskulturen i en bærekraftig retning?
For å kunne besvare denne problemstillingen ble det foretatt dybdeintervjuer med et utvalg av ledere i selskapet. Vi valgte en kvalitativ tilnærming da dette ga muligheten til å se mer nøye på hvordan organisasjonskultur kan preges av bærekraft og hvordan ledelsen kan sikre at kulturen endres i bærekraftig retning.
En av utfordringene som ble presentert er hvordan man kan integrere bærekraft i organisasjonskulturen. Denne utfordringen kan ha mange opphav, både ulike generasjoner og deres oppfatning av og tilnærming til bærekraft, ulikt kompetanse- og utdanningsnivå, og stor variasjon i arbeidsoppgaver. Hvordan lederne kan løse utfordringer i forhold til organisasjonskultur handler i stor grad om hvordan man kommuniserer sine mål og formål, presenterer og forklarer endringer, gir de ansatte en eierskapsfølelse til jobben sin og tydeliggjør verdien av hver enkelt ansatt i bedriften. Bærekraft i organisasjonskultur handler om å skape en felles ansvarsfølelse i selskapet, at alle de ansatte ser viktigheten i at selskapet i sin helhet, men også som enkeltpersoner, føler et ansvar for å være bærekraftig. Sustainability has affected most industries in the world, where new and increasing demands from national and international authorities has made most companies include sustainability in their processes, strategies, and activities. It can be beneficial to see how organisational culture can be affected and developed by sustainability to ensure that sustainability is an integrated part of a company and its activities. This thesis has been carried out in collaboration with Sperre Air Power AS, where the purpose has been to assess today’s situation; how sustainability is a part of the organisational culture, as well as how the company’s managers would like the future to look. The project statement was formulated as follows:
How does the management in Sperre Air Power AS work to develop the organisational culture in a sustainable direction?
In order to answer this project statement, in-depth interviews were conducted with a selection of the company’s managers. We chose a qualitative approach since this gave the opportunity to take a closer look at how the organisational culture could be affected by sustainability, and furthermore how the management can ensure that the culture develops in a sustainable direction.
One of the challenges presented was how to integrate sustainability in the organisational culture. This challenge can have many origins, such as different generations and their perception of and approach to sustainability, various levels of competence and education, and variation in work tasks. How the managers can solve organisational culture challenges is largely about how one communicates goals and application, present and explain changes, give the employees a sense of ownership to their work and clarify the value of each employee in the company. Sustainability in organisational culture is about creating a common sense of responsibility, that every employee sees the importance that the company as a whole, but also individually, feels a responsibility to be sustainable.