Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSalkauskiene, Ieva
dc.contributor.authorSmaaberg, Henriette
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:57Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:72053321
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074979
dc.description.abstractProblemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan kan kulturkompetansen til ansatte i barnevernet påvirke forståelsen av, og relasjonen til, klienter med minoritetsbakgrunn? Oppgaven er en teoretisk oppgave som baserer seg på allerede eksisterende teori og litteratur innhentet gjennom systematiske litteratursøk. Teori og funn fra litteratur redegjør for sentrale tema, slik som etnosentrisme, kritisk refleksjon, kulturkompetansen i det norske barnevernet, ulike forståelser av omsorg- og oppdragerpraksis, og frykt og mistillit til barneverntjenesten. Drøftingen tar for seg positive og negative virkninger av kulturkompetanse hos ansatte i barneverntjenesten. Kulturkompetanse kan bidra til en økt forståelse av minoritetsklienters kultur, atferd og utøvelse av barneoppdragelse. Samtidig kan kulturkompetanse fremme generaliserte fortolkninger av minoritetsklienter og en stereotypisk forståelse av deres kulturelle tilhørighet. Å etablere, og opprettholde, en balanse mellom å respektere minoritetsklienter kultur og ivaretakelsen av barn og unges lovpålagte rettigheter gjennom barnevernsloven må smeltes sammen for å utøve en profesjonell, rettmessig praksisutøvelse.
dc.description.abstractThe research question for this thesis is: How can cultural competence among employees in child welfare services affect the understanding of, and relations with, clients with minority ethnic backgrounds? The thesis is a theoretical work based on existing theories and literature obtained through systematic literature searches. Theory and literature findings address key themes such as ethnocentrism, critical reflection, cultural competence in the Norwegian child welfare system, various understandings of care and upbringing practices, and fear and mistrust of child welfare services. The discussion focuses on cultural competence’s positive and negative effects. Cultural competence can contribute to a better understanding of the culture, behavior, and parenting practices of minority clients. At the same time, cultural competence can promote generalized interpretations of minority clients and a stereotypical understanding of their cultural identity and practice. Establishing and maintaining a balance between respecting the culture of minority clients and protecting the legal rights of children and youth through the Child Welfare Act must be integrated to perform a professional and rightful practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKulturkompetanse i barnevernet: En utforskning av betydningen av kulturkompetanse i møtet med minoritetsfamilier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel