Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorØverli, Mette Bergan
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:55Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:64520479
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074977
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGjennom praksisperioden min i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) fikk jeg se litt av samarbeidet mellom BUP og barnevernet. Dette samarbeidet fremstod for meg som problematisk på grunn av deres ulike syn på samme sak. Det jeg lærte fikk meg til å lure på hvordan samarbeidet mellom barnevernet og andre tjenester fungerer, og om det oppleves like problematisk. Barneverntjenesten samarbeider mye med BUP, skole og barnehage, derfor vil jeg skrive om samarbeidet mellom disse instansene. Jeg vil også skrive om samarbeidet mellom barnevernet og familievernet samt samarbeidet mellom barnevernet og krisesenter i forbindelse med voldssaker. Jeg tar for meg de juridiske rammene til de ulike tjenestene, litt om barnets beste og medbestemmelsesrett, og generelt om tverrfaglig samarbeid. Det drøfter jeg gjennom Pierre Bourdieus maktbegrep, før jeg skriver om kravet til tverrfaglig samarbeid. Gjennom tre artikler som tar for seg de ulike samarbeidene finner jeg faktorer som svekker det tverrfaglige samarbeidet, som blant annet mangel på forkunnskaper, mistillit og taushetsplikt. Det er noe vanskeligere å finne faktorer som faktisk fremmer samarbeidet, da de fremmende faktorene vil være det motsatte av de svekkende faktorene som jeg skriver om. Under drøftingen kommer jeg frem til at det er kunnskap om hverandres yrker og tjenesteområder som til syvende og sist vil være avgjørende for det gode tverrfaglige samarbeidet. Deretter kan en jobbe seg videre med de andre faktorene.
dc.description.abstractThrough my practice in the Child and Adolescent Psychiatry (BUP) I got to experience the interdisciplinary collaboration between BUP and the child welfare services. This collaboration appeared quite problematic because of their different views on the same case. It made me wonder how the collaboration is between the child welfare services and other child services, and whether or not everyone experiences it as problematic. The child welfare services’ main collaboration partners are BUP, schools and kindergartens, which is why those are the services I will focus on. I will also write about the collaboration between child welfare services and family welfare services, and the collaboration between child welfare services and crisis centers in cases of violence. I will present the legal framework for the services, principles of the child’s best interest and their right to co-determination, and generally about the interdisciplinary collaborations. I will discuss this through Pierre Bourdieu’s concept of power, before I write about the different requirements from the government for interdisciplinary collaborations. Through three different articles that deal with the different collaborations, I find factors that weaken interdisciplinary collaboration, such as lack of prior knowledge, mistrust and confidentiality. It is somewhat more difficult to find factors that actually promote it, as the promoting factors will be the opposite of the weakening factors I write about. During the discussion, I come to the conclusion that it is knowledge about each other’s professions and areas of service that will ultimately be decisive for good interdisciplinary cooperation. Afterwards one can work on the other factors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFremmende og svekkende faktorer for det tverrfaglige samarbeidet mellom barneverntjenesten og deres samarbeidspartnere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel