Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvorsen, Terje Jostein
dc.contributor.authorJenssen, Nora Hundeide
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:53Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:64413055
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074975
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProblemstillingen i oppgaven er «Hvilken grad av struktur bør det være i møte med barn på barnevernsinstitusjon?» Struktur er definert som grensesetting, rutiner og regler. Oppgaven er rettet mot det miljøterapeutiske arbeidet på barnevernsinstitusjon. Dette feltet er sentralt innen barnevernsfaglig arbeid. Ved bruk av litteraturstudium er det brukt litteratur som blant annet omhandler psykodynamisk teori og traumebevisst omsorg. På den ene siden blir struktur sett i lys av tradisjonell psykodynamisk teori og dets betydning for miljøterapi. Denne siden argumenterer for en sterk grad av struktur, slik at barnet får utviklet sitt superego og lærer seg hensiktsmessige måter å handle på. På den andre siden blir det sett på traumebevisst omsorg. Traumebevisst omsorg er en teoritradisjon om barn som har vært utsatt for traumer, hvordan dette påvirker dem, og hvordan man som miljøterapeut skal møte dem. Her vil trygghet, relasjon og følelsesregulering være sentrale begreper. Barns rettsstilling har også en sentral plass i oppgaven. Oppgaven konkluderer med at det bør være en viss grad av struktur, og at en syntese av disse to sidene vil danne et godt grunnlag for det miljøterapeutiske arbeidet i barnevernsinstitusjon.
dc.description.abstractThe thesis in this bachelor thesis is “What degree of structure is needed when dealing with children in residential care homes?” Structure is defined as boundaries, routines and rules which are performed in residential care homes. The thesis is aimed at milieu therapy, which is a central field in child welfare professional work. The bachelor thesis is a literary study. Among other things, there would be a look at traditional psychodynamic theory and trauma-informed care. Considering traditional psychodynamic theory there are arguments for a strong degree of structure, so that the child develops its superego and learns appropriate ways of acting. On the other hand, trauma-informed care is a theoretical tradition about children who have been exposed to trauma. The theory explains how trauma affects children and how residential care workers should meet them. The three pilars “Safety”, “connections” and “managing emotions” are important in trauma-informed care. Child rights do also have a central place in the bachelor thesis. In conclusion, there is a need of a certain degree of structure, and a synthesis of these two sides of the thesis will lay a foundation for good milieu therapy in child residential care homes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken grad av struktur bør det være i møte med barn på barnevernsinstitusjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel