Individ og samfunn- på samme lag? - En utforskning av sammenhenger mellom ungdommers psykiske helse og deltakelse i lagidrett.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074968Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1206]
Sammendrag
Sammendrag: Dagens ungdom er en individualisert ungdomsgenerasjon, hvor prestasjonspress, nye kommunikasjonsmidler og sosiale medier påvirker deres livsstil og psykiske helse i stor grad. Samfunnets tilrettelegging for inaktivitet, økt skjermbruk og brukt av sosiale medier utgjør en trussel for ungdoms fysiske og psykiske helse. I oppgaven ønsket jeg å undersøke problemstillingen «Hvilke sammenhenger er det mellom psykisk helse til ungdom og deltakelse i lagidrett, og hvilken betydning kan det ha for marginalisering?». Det er en litteraturbasert oppgave som benytter funn fra fem vitenskapelige artikler fra litteratursøking, samt annen relevant litteratur og teori for å belyse tematikken og besvare problemstillingen. Litteraturen har vist at sosialt samvær med venner og jevnaldrende, trening og deltakelse i idrett en sentral del av hverdagen til ungdom i dag. Imidlertid kan individualiserte og prestasjonsorienterte motiver overskygge den sosiale dimensjonen i idretten, som kan medføre uheldige konsekvenser for psykiske helse. Forskningen viser også at det er store sosiale ulikheter i idrettsdeltakelse, og mange ungdommer faller fra idretten i løpet av ungdomstiden. Mange som slutter blir mindre aktive og skiller seg fra de som fortsetter på områder som risikoatferd, livskvalitet og psykisk helse. Ulik mulighet til deltakelse, dårlig fysisk og psykisk helse kan bidra til at ungdom blir marginalisert. Til tross for dette, viser mye av litteraturen en rekke positive sammenhenger mellom idrettsdeltakelse og ungdoms psykiske helse: fysisk aktivitet er helsefremmende, og idrettsdeltakelse kan i opplevelse av glede, trivsel, mestring, sosial støtte og integrasjon, og kan dessuten dempe angst og depresjon. Det er imidlertid viktig å ha et bevisst forhold til at det er mange faktorer som spiller inn og som kan påvirke psykisk helse og marginaliseringsprosesser. Abstract: Today`s youth are an individualized generation where the pressure to perform, new means of communication, and social media greatly influence their lifestyle and mental health. Society`s facilitation of inactivity, increased screen use, and social media use pose a threat to the physical and mental health of youth people. In this assignment, the issue of “what is the relationship between youth mental health and participation in team sports, and what significance can it have for marginalization?” was investigated. This is a literature- based assignment, that uses findings form five scientific articles from literature searches, as well as other relevant literature and theory, to illuminate the topic and answer the research question. The literature has shown that social interaction with friends and peers, exercise and participation in sports are a central part of youth people`s daily lives. However, individual and performance- oriented motives may overshadow the social dimension of sports, which can have adverse effects ion metal health. Research also shows that here are significant social inequalities in sport participation, and many young people drop out of sports during adolescence. Many who quit become less active and differ from those who continue in areas such as risk behavior, quality of life, and mental health. Unequal opportunities for participation, poor physical and mental health can contribute to youth marginalization. Despite this, much of the literature shows a range of positive relationships between sports participation and youth mental health: Physical activity is health- promoting, and sports participation can provide a sense of joy, enjoyment, mastery, social support, and integration and can also reduce anxiety and depression. However, it is essential to have conscious understanding that there are many factors that play a role and can affect mental health and marginalization processes.