Show simple item record

dc.contributor.advisorLarsen, Celine Borge
dc.contributor.authorBergvik, Eline Klubnes
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:45Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:64455560
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074966
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUnge med barnevernstiltak i institusjon er en sårbar gruppe og særlig utsatt for frafall i videregående skole. De kan ha komplekse livssituasjoner hvor det kan være utfordrende å gå på skole. Når unge bor i barnevernsinstitusjoner utøver miljøterapeutene den daglige omsorgen, og den unges opplæring har nær tilknytning til dette arbeidet. Skoleoppfølging er komplekst da enhver ungdom sin skolesituasjon vil være forskjellig. Det kan dermed være ulike muligheter og begrensninger for miljøterapeutenes arbeid med skoleoppfølging. Denne oppgaven skal belyse problemstillingen «Hvilke muligheter og begrensinger har miljøterapeuter til skoleoppfølging ungdom som bor i barnevernsinstitusjon?». Funnene tyder på at miljøterapeutene har flere muligheter og begrensninger knyttet til at skoleoppfølgingen utføres i en institusjonell kontekst da arbeidet kan preges av mange ansatte med ulik praksis. Videre kan miljøterapeutisk arbeid, avgrenset til relasjonelle og praktiske aspekter, påvirke hvilke muligheter og begrensninger de ansatte har i skoleoppfølgingen. Det tyder på at miljøterapeutenes forventninger til ungdommenes skolesituasjon kan være av betydning. Sentralt i skoleoppfølgingen er å inkludere ungdommene og la de medvirke rundt egen skolehverdag. En forutsetning for helhetlig oppfølging vil være å inkludere skolen i samarbeidet. Miljøterapeutene vil ha en todelt rolle i «foreldrenes sted» og som en profesjonell samarbeidspartner. Disse rollene i møte med skolen kan gi muligheter og begrensninger i skoleoppfølgingen.
dc.description.abstractYouth with child protection measures in institutions is a vulnerable group and is particularly vulnerable to dropping out of secondary school. They may have a complex life situation were going to school may be challenging. When youths live in child welfare institutions, the milieu therapists provide daily care, and the youths education is closely linked to their work. An important part of the daily care will be to follow up youths schooling. Following up school is complex because every youth´s school situation will be different. Therefore, it can be various possibilities and limitations for the milieu therapists` work with following up school. This thesis will shed light on the issue «What opportunities and limitations do milieu therapists have for following up school for youth in child welfare institutions?» The findings indicate that milieu therapists have several opportunities and limitations according to that following up school is carried out in an institutional context, as the work can be characterized by many employees, all with different practices. Furthermore, milieu therapeutic work, limited to relational and practical aspects, can influence what opportunities and limitations the employees have in following up school. This suggests that the milieu therapists’ expectation of youths’ school situation may be of importance. Central to following up school is to include the youths and let them participate in their own daily school life. A precondition for following up school holistic will be to include the school in the cooperation. The milieu therapists will have a dual role in “the parents place” and as a professional partner. These roles in meeting with the school can provide both opportunities and limitation in following up school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleoppfølging i barnevernsinstitusjon
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record