Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorYtterhaug, Sunniva Sandvik
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:25Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:66992752
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074949
dc.description.abstractTemaet som belyses i denne oppgaven er miljøterapeuten i skolen, med følgende problemstilling: Hvorfor flere skoler burde ansette miljøterapeuter/sosialarbeidere. Oppgaven tar utgangspunkt i det norske skolesystemet. Metoden som er benyttet for å belyse problemstillingen er en litteraturstudie. Ved bruk av søkedatabasene «Idunn», «Oria», «Google» og «Google Scholar» har jeg funnet relevant teori og forskning på feltet som legger grunnlaget for den videre drøftingen. Kildekritikk er utøvd under hele litteratursøk-fasen for å sikre oppgavens troverdighet. Folkehelserapporten konstaterer at psykiske plager, lidelser og vansker forekommer hyppigere de siste årene blant barn og unge. Videre er elevenes behov og utfordringer i stadig endring og flere elever velger å avslutte utdanningsløpet før eller underveis i videregående opplæring. Noe som kan bli problematisk ettersom samfunnet blir mer og mer teknologisk samtidig som høy utdanning verdsettes stadig mer. Skolen må dermed tilpasses mangfoldet av elevene. For å kunne sette inn tiltak for elever som opplever vanskeligheter eller befinner seg i risikosonen for å avslutte utdanning er det behov for en relativt ny yrkesgruppe inn i skolen. Oppgaven drøfter videre nytteverdien av å ansette flere miljøterapeuter, både med tanke på elevene og det psykososiale miljøet i skolen, samt det tverrfaglige samarbeidet mellom de ulike aktørene: miljøterapeuten, eleven, de foresatte, de profesjonelle og de eksterne hjelpeinstansene, for å kunne imøtekomme elevens helhetlige situasjon på best mulig måte og sette inn tiltak på et tidlig tidspunkt før mer alvorlige problemer kan oppstå. Oppgavens drøftelse peker mot nødvendigheten av miljøterapeuter som et forebyggende lavterskeltilbud for elevene og burde iverksettes på ungdomsskolen eller tidligere.
dc.description.abstractThe topic highlighted in this thesis is social workers in schools, with the following issue: Why more schools should hire social workers. This assignment is based on the Norwegian school system. The method used to explore the issue is literature study. By using search engines such as “Idunn”, “Oria”, “Google” and “Google Scholar”, I have gathered relevant theory and research in the field which lays the foundation for the further discussion. Source criticism is practiced throughout the literature search phase to ensure the thesis’ credibility. The Norwegian public health report notes that psychological problems, disorders and difficulties have occurred more frequently in recent years among children and adolescents. Furthermore, students’ needs and challenges are constantly changing, and more students choose to end their education prematurely. Something that can become problematic as society becomes more and more technological at the same time as higher education is valued increasingly. The school must therefore adapt to the diversity of the pupils. To be able to introduce measures for pupils who experience difficulties or are at the risk of ending their education prematurely, there is a need for a new professional position in the school. This assignment further discusses the value of employing more social workers, with regard to the pupils and their psychosocial environment in the school, as well as the interdisciplinary collaboration between the various participants: social workers, the pupil, their parents, the professionals and the external aid agencies, in order to accommodate the pupil’s overall situation as well as possible and put measures in place at an early stage before more serious problems can arise. This assignments discussion points to the need for social workers as a preventive low threshold offer for the pupils and should be implemented at secondary schools or even earlier.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvorfor flere skoler burde ansette miljøterapeuter/sosialarbeidere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel