Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKoren, Aleksander
dc.contributor.authorSæther, Eivind
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:19Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137204060:99680181
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074946
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker hvordan Věra Chytilová, gjennom sin film Daisies (Chytilová 1966), bruker filmens form som et verktøy for opprør mot behandlingen av kvinner i patriarkalske samfunn. Jeg vil i hovedsak ta for meg kinematografi, mise-en-scène og klipp, og har valgt å avgrense analysen til å kun gjelde en håndfull scener gjennom filmen. Dette grepet ble gjort for å kunne gå mer i dybden på disse scenene og deres budskap, heller enn å gi et forsøkt overblikk som potensielt kunne endt opp relativt overfladisk. Oppgaven bruker for det meste empiriske bevis, men bøker av Jonathan L. Owen og Peter Hames, historisk kontekst for 60-tallets Tsjekkoslovakia, samt noe feministisk filmteori er med for å støtte opp under analysen.
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis studies how Věra Chytilová, through her film Daisies (Chytilová 1966), uses film form as a tool for rebellion against the treatment of women in patriarchal societies. The main focus will be on cinematography, mise-en-scène and editing, and I have chosen to limit the analysis to only a handful of scenes throughout the film. This approach was taken in order to delve more deeply into these scenes and their messages, rather than providing a potentially shallow overview. The thesis relies mostly on empirical evidence, but books by Jonathan L. Owen and Peter Hames, historical context for 1960s Czechoslovakia, and some feminist film theory are used to support the analysis.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleChallenging Patriarchy through Film Form: Věra Chytilová's Daisies (1966)
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel