Realistisk krigskamp: Hvordan vi lever oss inn i krigsfilm gjennom kinematografi
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074945Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven er realistiske opplevelser av kamp i krigsfilm fra 2010-2020. I oppgaven vil jeg undersøke et utvalg krigsfilmer fra denne perioden for å finne felles stilgrep ved kinematografi som fører til at man ofte beskriver opplevelsen av kampscener som “å være til stede i scenen”. Dette kommer bla. til syne gjennom POV-redigering (point-of-view) som bidrar til en subjektiv opplevelse av “å være i kampen”. Jeg vil så bruke begrepene “reported realism” (2014) og “controlled spontaneity” (2013) av Stuart Bender for å analysere hvordan tilskueren trekker slutninger om at de ser krigskamp på en måte som er en autentisk fremstilling av den kaotiske og uforutsigbare slagmarken. The theme of this bachelor’s thesis is realistic experiences of combat in war films from 2010-2020. In this thesis, I will examine a selection of war films from this period to find common techniques in cinematography that often lead the viewer to describe the experience of watching battle scenes as a way of “being in the scene”. This happens though the use of POV-editing (point-of-view), which contributes to this subjective experience of “being in the battle”. I will use the terms “reported realism” (2014) and “controlled spontaneity” (2013) by Stuart Bender to analyze how the spectator infers that they are seeing combat in a way that is an authentic representation of a chaotic and unpredictable battlefield.