Hvordan kan dagens medielandskap true NRKs samfunnsoppdrag og integritet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074940Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven undersøker hvilke utfordringer Norges allmennkringkaster kan møte på ved å forsøke å bygge broer mellom internasjonale tredjepartsplattformer over til NRK for å nå den unge mediegenerasjonen. Ved å ty til denne strategien kan samfunnsoppdraget til NRK risikere å bli begrenset, i tillegg til allmennkringkasterens integritet og rolle i samfunnet. Studien indikerer en retning hvor NRK ikke lengre har et selvstendig redaksjonelt ansvar, men at internasjonale selskaper i større grad definerer det. Dette kan true rollen og posisjonen til den norske allmennkringkasteren i samfunnet. This bachelor's thesis examines what challenges Norway's public broadcasters can face by trying to build bridges between international third-party platforms to NRK in order to reach the young media generation. By resorting to this strategy, NRK's social mission may be at risk of being limited, in addition to the public broadcaster's integrity and role in society. The study indicates a direction where NRK no longer has independent editorial responsibility, but that international companies increasingly define it. This could threaten the role and position of the Norwegian public broadcaster in society.