dc.contributor.advisor | Myrstad, Anne Marit | |
dc.contributor.author | Ørstavik, Fanny Fiona Fenstad | |
dc.date.accessioned | 2023-06-30T17:21:54Z | |
dc.date.available | 2023-06-30T17:21:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:137204060:99658387 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3074923 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven vil jeg se nærmere på hvordan skeiv kjærlighet blir fremstilt på film. Jeg vil bruke filmene Portrett av en kvinne i flammer (2019) og Moonlight (2016) som eksempler. Gjennom å analysere spesifikke scener i filmene, vil jeg gjøre rede for blikket som er brukt og hvordan homofile forhold blir tematisert. Som bakgrunn og teoretiske grunnlag har jeg hentet stoff fra filmhistorien: “Coming out to the mainstream; New queer cinema in the 21st century”, “The Celluloid Closet” og Laura Mulvey´s teori om det mannlige blikket fra “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. | |
dc.description.abstract | In this bachelor's thesis, I will take a closer look at the films Portrait of a Lady on Fire (2019) and Moonlight (2016) and how the films show queer love. By analysing specific scenes in the films, I will explain the gaze that is used and how gay relationships are thematized. As a background and theoretical basis, I have taken material from film history: “Coming out to the mainstream; New queer cinema in the 21st century”, “The Celluloid Closet” and Laura Mulvey's theory about the male gaze from “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Filmens blikk i fortellinger om skeiv kjærlighet | |
dc.type | Bachelor thesis | |