Show simple item record

dc.contributor.advisorLeyda, Julia
dc.contributor.authorLyngseth,Maia
dc.date.accessioned2023-06-30T17:21:53Z
dc.date.available2023-06-30T17:21:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137204060:48202712
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074922
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg gjør jeg rede for hvilke elememter som må være tilstede i et menneske for at de kan se på seksuel vold på skjermen og ikke oppfatte det som sexuell vold. Den vil videre analysere hvilke elementer som må være på plass for at en person skal se seksuell vold på skjermen, når i filmens diegetiske univers referer ikke til hendlesen som seksuelle vold, og fortsatt kunne gjenkjenne den som seksuell vold. Jeg vil gjøre dette ved å presentere to avlesninger av en scene fra François Ozon 5x2 (2004). ved å sammenligne disse to perspectviene vil det komme frem hvilke elementer som spiller en rolle i utformingen av de ulike synspunktene. Jeg vil analysere lesingen og elementene som former dem gjennom theorien til bell hooks om sammenlåsende dominanssystemer.
dc.description.abstractThis thesis will unpack the elements that have to be in place for a person to view sexual violence on screen and not perceive it as sexual violence. It will further analysis what elements have to be in place for a person to see sexual violence on screen, when in the diegetic universe of the film there is no naming the sexual violence, and still being able to recognise it as sexual violence. I will be doing this by presenting two readings of a scene from the François Ozon 5x2 ( 2004) and compare them. Through the comparison it will come to light what elements play a role in shaping the different points of view. I will be analysing the reading and the elements shaping them through bell hooks theory of interlocking systems of domination.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleWhat does it take to see sexual assault
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record