Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanem, Guri Ellen
dc.contributor.authorMoi-Karlsen, Ingrid
dc.date.accessioned2023-06-30T17:21:39Z
dc.date.available2023-06-30T17:21:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137241235:93244438
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074912
dc.description.abstractSammendrag: I denne praktisk-teoretiske bachelor oppgaven har jeg observert rikskringkasteren NRK og hvordan de jobber for å nå ut til unge mellom 13-19 år på sosiale medier. Jeg har sett på både hvordan de jobber både redaksjonelt og medietekniske når det kommer til SoMe. Jeg har hatt spesielt fokus på Unormal, et ungdomsprogram som tar for seg informasjon om kropp og identitet til unge i målgruppen 13-19 år. NRK som medieplattform har en utfordring med å nå denne målgruppen, og bruker derfor andre SoMe plattformer som den populære appen TikTok spesielt for å nå ut til denne målgruppen. Generasjon Z er en digitalt innfødt generasjon, de vet ikke hvordan det er å leve et liv uten internett og er vokst opp med teknologien og utviklingen av internettet. Medier og mediekultur har hatt en større innvirkning og barn og ungdoms oppvekst og sosialiseringsprosesser. Flere barn og unges erfaringer og referansepunkter kan knyttes tilbake til media. (Fransen, 2012, s. 189) Gjennom NRK sin utvikling fra 1995 og frem til i dag har de arbeidet og lagt frem mange strategiplaner for å nå ut til de unge. Barn og unge bruker medier for å få innsikt i verden, kommunisere, erfare og erverve kunnskap. «Dette fører til at Konkurransen mellom mediebedrifter er større enn noen gang.» (Fransen, 2012, s. 189). Problemstillingen jeg har valgt å belyse er at det kan se ut som om NRK er i ferd med å bli mer en innholdsprodusent og nyhetsleverandør heller enn en egen medieplattform for unge konsumenter. Hva er i så fall konsekvensene, synligheten og effekten ved NRKs tilstedeværelse hvis NRK ikke var på TikTok. Hele 78% av de unge mellom 16-19 år bruker daglig TikTok viser den årlige barne og ungdomsundersøkelsen til Ipsos. Dette var en hypotese jeg hadde når jeg gikk inn i observatørrollen, og har fått det bekreftet at dette ikke bare er en utfordring hos NRK, men hos de fleste medieaktører. Dette gjelder ikke minst innholdsprodusenter når de store globale aktørene setter teknologisk fart og har en distribusjonskraft som utfordrer de etablerte mediene både på teknologi og oppmerksomhet. Trendene, og hvilke SoMe de unge til enhver tid preferer er ikke lett å holde tritt med, og det kan endres over natten. Unormal når ut til mange i målgruppen, men ikke til så mange som de ønsker. Konkurransen om de unges oppmerksomhet med alt innholdet som finnes på TikTok er overveldende og krevende å løse. Det er et stort spørsmål om NRK som medieplattform og med sitt strenge regulerte samfunnsoppdrag, vil lykkes med å vinne kampen om de unge i aldersgruppen 13-19 år. Ved at Unormal og NRK flytter brukerne sine over på andre plattformer kan dette føre til at NRK mister brukere på plattformene sine. Disse vil ta med seg sine medievaner fremover og da er det enda viktigere for NRK å finne en måte å være relevant på.
dc.description.abstractSummery: In this practical-theoretical bachelor's thesis, I have observed the national broadcaster NRK and how they work to reach young people between 13-19 years old on social media. I have looked at both how they work both editorially and media technically when it comes to SoMe. I have had a special focus on Unormal, a youth program that deals with information about the body and identity of young people in the target group of 13-19 years. NRK as a media platform has a challenge in reaching this target group, and therefore uses other SoMe platforms such as the popular app TikTok specially to reach this target group. Generation Z is a digitally native generation, they do not know what it is like to live a life without the internet and have grown up with the technology and development of the internet. Media and media culture have had a greater impact on the upbringing and socialization processes of children and young people. More children and young people's experiences and reference points can be linked back to the media. (Fransen, 2012, p. 189) Through NRK's development from 1995 until today, they have worked and put forward many strategic plans to reach out to young people. Children and young people use media to gain insight into the world, communicate, experience and acquire knowledge. "This means that the competition between media companies is greater than ever." (Fransen, 2012, p. 189). The problem I have chosen to highlight is that it may look as if NRK is becoming more of a content producer and news provider rather than a separate media platform for young consumers. If so, what are the consequences, visibility and effect of NRK's presence if NRK was not on TikTok. A whopping 78% of young people between the ages of 16-19 use TikTok daily, shows the annual child and youth survey by Ipsos. This was a hypothesis I had when I entered the observer role, and it has been confirmed that this is not just a challenge at NRK, but at most media players. This applies not least to content producers when the major global players set technological speed and have a distribution power that challenges the established media both in terms of technology and attention. The trends and which SoMe the young people prefer at any given time are not easy to keep up with, and it can change overnight. Unnormal reaches many in the target group, but not as many as they would like. The competition for young people's attention with all the content available on TikTok is overwhelming and demanding to solve. It is a big question whether NRK as a media platform and with its strictly regulated social mission, will succeed in winning the battle for the young people in the 13-19 age group. If Unormal and NRK move their users to other platforms, this may lead to NRK losing users on their platforms. These will take their media habits with them in the future, and then it is even more important for NRK to find a way to be relevant.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNRKs tilstedeværelse på medieplattformer for å nå ut til unge brukere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel