Hesteassisterte intervensjoner og hverdagsliv for personer med ROP-lidelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074891Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Abstrakt/sammendrag
Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å se på sammenhengen mellom hesteassisterte intervensjoner og deltagelse i hverdagslivet for personer med ROP-lidelser.
Metode: Vi har valgt å benytte kvalitativ tilnærming ved bruk av intervju. Oppgaven følger en IMRoD-struktur.
Resultatet er et analysert produkt av datamaterialet innhentet gjennom intervju med tre informanter som jobber med hesteassisterte intervensjoner og personer med ROP-lidelser. Resultatene viser at deltagelse i hesteassisterte intervensjoner kan føre til utvikling av sosiale ferdigheter og relasjoner med andre deltakere, hester og terapeuter. Deltagelse i Intervensjonen gir rom for refleksjon knyttet til følelser og atferdsmønster, og fremstår fremmende for utvikling av ulike mestringsstrategier. Mestringstro og identitet er viktige faktorer under intervensjonene. Det er lite sykdomsfokus og deltakernes ressurser vektlegges. Intervensjonen bidrar også til å skape en opplevelse av tilhørighet gjennom et felles engasjement med andre deltakere.
Konklusjon: Gjennom deltagelse i hesteassisterte intervensjoner kan deltakere med ROP-lidelser oppleve at dette har en betydning for hverdagslivet ved at de får en arena de kan utvikle ulike ferdigheter som er sentrale i et hverdagsliv. Dette er ferdigheter som kan tenkes å ha en overføringsverdi til andre situasjoner og arenaer i hverdagslivet.
Nøkkelord: Hesteassisterte intervensjoner & ROP-lidelser, hverdagsliv, hesten som brobygger, mestringsstrategier, sosial tilhørighet.