Alt eller ingenting: aktivitetsbalanse hos ungdom
Abstract
Innledning og teori: Flere ungdom tilfredsstiller ikke behov og anbefalinger for søvn og fysisk aktivitet, og oppgir stress som hovedårsaken til dårlig søvn. Mange slutter med organisert idrett i ungdomsårene og 1/3 oppgir tids- eller skolepress som årsak. For å oppleve aktivitetsbalanse er det behov for riktig mengde og variasjon av aktiviteter i hverdagen. Aktivitetsbalansen påvirkes av hvordan aktivitetsmønsteret ser ut, av ressurser, og ulike ferdigheter samt av kontekst og kultur. Flere studier viser at prioritering, gradering og regulering av aktivitet kan bidra til å oppnå aktivitetsbalanse.
Metode: I denne oppgaven har vi intervjuet fire ungdomsskoleelever i alderen 13 til 15 år. Vi benyttet oss av semistrukturerte intervju og tok inspirasjon fra OBQ11 i utvikling av spørsmål. For analyse av funn har vi tatt inspirasjon fra Malterud sin beskrivelse av metoden systematisk tekstkondensering.
Resultat: I denne studien beskrev ungdomsskoleelever opplevelsen av å være enten uproduktiv eller mønsterelev, og hadde utfordringer med å sjonglere hverdagslivet. Fysisk aktivitet og sosialt samvær hadde en positiv effekt på opplevelsen av hverdagen til deltakerne. Guttene i studien var tilfreds med egen aktivitetsbalanse og beskrev faste rutiner på skolearbeid, leggetid og trening. Jentene i studien var utilfreds med egen aktivitetsbalanse og beskrev ujevne mønster i de samme aktivitetene. Resultatene viste at jentene opplevde mer prestasjonspress, stress og krav fra omgivelsene. Jentene opplevde lite energi og hadde henholdsvis enten et høyt eller lavt aktivitetsnivå. Guttene var mer tilfredse med skoletilværelsen og egne prestasjoner.
Konklusjon: Opplevelsen ungdom har av aktivitetsbalanse kan påvirkes av hvordan hverdagen ser ut, av utførelseskapasiteten, av skolemessige, sosiale og fysiske ferdigheter, av sammenhengen som ungdom ønsker å prestere i og av kjønnskultur. Teori og funn kan tyde på at aktivitetsregulering kan ha en positiv effekt på opplevelsen av aktivitetsbalanse hos ungdom.Nøkkelord: Aktivitetsbalanse, aktivitetsmønster, ungdom Introduction and theory: Adolescents do not meet the recommendations for sleep and physical activity, and high stress is one of the main causes for poor sleep. Several adolescents quit organized sports and 1/3 state time- or schoolpressure as the reason. To experience occupational balance, the right amount and variety of activities is required. The occupational balance is affected by the activity pattern, by resources and skills, as well as context and culture. Several studies show that prioritizing, grading and regulating activity can help achieve occupational balance.
Method: We have interviewed four adolescents aged between 13 and 15, used semi-structured interviews and took inspiration from OBQ11 in developing questions. For the analysis of findings, we have taken inspiration from Malterud's description of the method systematic text-condensation.
Results: The participants described the experience of being either unproductive or a model student, and had challenges juggling everyday life. Physical activity and socializing had a positive effect on the experience of everyday life. The boys were satisfied with their occupational balance and described fixed routines for schoolwork, bedtime and exercise. The girls were dissatisfied with their own occupational balance and described uneven patterns in the same activities. The results showed that the girls experienced more performance pressure, stress and demands from their surroundings. The girls experienced little energy and respectively had either a high or a low level of activity. The boys were more satisfied with school life and their own achievements.
Conclusion: Adolescents experience of occupational balance can be influenced by what everyday life looks like, by performance capacity, by school-related, social and physical skills, by the context in which adolescent want to perform and by gender culture. Theory and findings may indicate that activity-regulation can have a positive effect on the experience of occupational balance
Keywords: Occupational balance, activity pattern, adolescents