Aktivitetsidentitet hos mennesker med spiseforstyrrelser.
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva som påvirker dannelsen av identitet for mennesker med spiseforstyrrelser, betydningen identitet har og hva dette betyr for deltakelse i hverdagslivet.Design/metode: Bacheloroppgaven anvender litteratursøk som metode med inspirasjon fra Aveyard (2019). Alle seks utvalgte artikler er kvalitative, og analyse metode anvendt i oppgaven er basert på tematisk analyse basert på Aveyard (2019). Funn/resultater: Funnene har identifisert at tilhørighet og aksept fra andre, samt deltakelse i meningsfulle aktiviteter, er viktig for dannelsen av identitet hos mennesker med spiseforstyrrelser og kan bidra til å finne nye måter å leve på uten spiseforstyrrelsen. Funn viser hvordan sosiale normer kan bidra til både en positiv og negativ påvirkning for grad av deltakelse, og hvordan deltakelse i destruktive aktiviteter kan være en opprettholdende faktor for spiseforstyrrelsen. Konklusjoner/anbefaling videre: Ergoterapeuter bør vurdere å kartlegge interesser for muligheten til økt deltakelse i aktiviteter. Det bør tas hensyn til somatisk helse, psykoterapi og meningsfulle aktiviteter ved behandling av spiseforstyrrelser. Ergoterapeuter har unik kompetanse i å analysere aktivitet og kan bruke dette i videre målsetting og intervensjon, som for eksempel planlegging av måltider for mennesker med spiseforstyrrelser. Mer forskning og systematiske oversikter er nødvendig for å inkludere ergoterapi i nasjonale retningslinjer, og ergoterapeuter oppfordres til å bidra med sin kompetanse både som forskere og i sin arbeidshverdag.
Nøkkelord: Spiseforstyrrelser, Identitet, Meningsfulle aktiviteter, Ergoterapi, Tilfriskning