Sivil ulydighet for en levelig fremtid: En studie av norske klimaaktivister i Extinction Rebellion
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074873Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven er en studie av norske klimaaktivister fra gruppen Extinction Rebellion i Oslo. Extinction Rebellion mener at verden står overfor den største klimakrisen og økologiske krisen i menneskets historie, og reagerer på dette med sivil ulydighet og ikke-voldelig direkte aksjon. I analysen kommer det frem sentrale teoretiske perspektiver på begrepene kropp, kommunikasjon og håp. Basert på samtaler med medlemmene i Extinction Rebellion, deres aksjoner, møter og samlinger vil oppgaven vise hvordan de bruker sine egne kropper på ulike måter, kommuniserer sine budskap til andre og holder seg fast til håpet om en levelig fremtid.
Selv de mest avsides liggende områdene i verden har spor av menneskelig aktivitet. På 2000- tallet kom Paul Crutzen med forslaget om at menneskeheten trenger en egen geologisk tidsalder. Denne fikk navnet antropocen, også kalt «menneskets tidsalder». Kulturen tar i større grad over naturen, og det er ikke lenger et like tydelig skille. Informantene bruker naturen på forskjellige måter, både som pusterom og medisinsk støtte, samtidig som de forsøker å reforhandle forholdet mellom natur og kultur. Eget personlig forhold til naturen er for flere en pådriver i aktivismen, og håpet om at mennesket og naturen kan leve i harmoni med hverandre står sterkt.
Kroppen får et skiftende fokus, forståelse og verdi i forhold til de sosiale og kulturelle prosessene som belyses og trekkes frem i oppgaven. Dette kommer til syne gjennom tre perspektiver på kropp: den individuelle, den sosiale og den politiske. De føler på et ansvar overfor fremtidige generasjoner, mennesker i det globale sør, dyrene og naturen, og handler med disse i tankene. Deres hverdag preges av frykt og frustrasjon grunnet klimasituasjonen, men de forsøker å bruke disse følelsene på en måte som mobiliserer mot handling heller enn lammelse. De ønsker en levedyktig verden for mennesker, for naturen og for fremtidige generasjoner. Oppgaven viser hvordan de kjemper for et samfunn forenelig med planetens ressurser og en levelig jord for mennesker og natur. This thesis is a study of Norwegian climate activists from the group Extinction Rebellion in Oslo. Extinction Rebellion believes that the world is facing the biggest climate crisis and ecological crisis in human history and respond to this with civil disobedience and non-violent direct action. The analysis reveals central theoretical perspectives on the concepts of body, communication, and hope. Based on conversations with members of Extinction Rebellion, their actions, meetings and gatherings, the assignment will show how they use their own bodies in different ways, communicate their messages to others and hold on to the hope of a liveable future.
Even the most remote areas of the world have traces of human activity. In the 21st century, Paul Crutzen suggested that humanity needs a separate geologic era. This was named the Anthropocene, also called the "age of man". Culture is increasingly taking over nature, and there is no longer such a clear distinction. The informants use nature in different ways, as respite and medical support, while simultaneously trying to renegotiate the relationship between nature and culture. For many, one's own personal relationship with nature is a driving force in activism, and the hope that man and nature can live in harmony with each other is vital.
The body acquires a changing focus, understanding and value in relation to the social and cultural processes highlighted in this thesis. This is evident through three perspectives on the body: the individual, the social and the political. They feel a responsibility to future generations, the people of the Global South, animals and nature, and act with these in mind. Their everyday lives are characterized by fear and frustration due to the climate situation, but they try to use these emotions in a way that mobilizes against action rather than paralysis. They wish for a viable world for human beings, nature, and future generations. The thesis shows how they fight for a society compatible with the planet’s resources and an earth that is liveable for people and nature.