Utforsking av digitale markedsføringsstrategier for egenprodusert populærmusikk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074596Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [512]
Sammendrag
Oppgavens formål var å evaluere og sammenligne effektiviteten av to markedsføringsstrategier for å markedsføre egenprodusert populærmusikk. Gjennom en analyse av resultatene fra strategiene 1) organisk markedsføring og 2) betalt markedsføring ble viktige funn og konklusjoner trukket.Organisk markedsføring viste seg å være effektiv i å generere engasjement og til en viss grad eksponering for nye målgrupper. Det resulterte i verdifulle videovisninger og kommentarer på sosiale medier, samt en økning i rekkevidden til ikke-følgere på Instagram. Selv om antallet Spotify-streams var relativt lavt, fikk låten plassering i brukeres spillelister, noe som kan indikere et potensial for gjentatt lytting.På den andre siden genererte betalt markedsføring mange eksponeringer, spesielt på TikTok. Dessverre førte denne strategien ikke til tilsvarende antall Spotify-streams. En middelmådig klikkprosent og kort lyttetid kan ha påvirket resultatene negativt. Det ble identifisert flere faktorer som kort oppmerksomhetsspenn og potensielle "bots" som mulige årsaker til de svakere resultatene.Basert på disse funnene kan det konkluderes med at begge markedsføringsstrategiene hadde sine fordeler og ulemper. Organisk markedsføring var effektiv i å generere engasjement og eksponering, mens betalt markedsføring fokuserte mer på eksponering og videovisninger. Valget av strategi avhenger av prosjektets mål og budsjett.