dc.contributor.advisor | Iversen, Anne | |
dc.contributor.author | Falstad, Gøril Pedersen | |
dc.date.accessioned | 2023-06-29T17:19:32Z | |
dc.date.available | 2023-06-29T17:19:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:145104535:35445109 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3074578 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Utviklingen i dagens arbeidsliv tyder på at stadig flere kommer til å jobbe i kunnskapsintensive
virksomheter- og yrker i årene framover, og dermed får vi også flere kunnskapsarbeidere.
Parallelt ser vi en utvikling innen identitets- og organisasjonsforskning, i form av en økning i
studier av identitetsarbeid. Særlig fyldig er forskningen på identitetsarbeid i overgangen fra én
jobb til en annen. Mengden forskning på identitetsarbeid i overgangen fra studentliv til
arbeidsliv er derimot tynnere. Med et samfunn hvor et kontinuerlig økende antall
kunnskapsarbeidere erfarer et slikt brudd, ble derfor formålet og forskningsspørsmålet for
denne studien: «Hvordan gjøres kunnskapsarbeideres identitetsarbeid i overgangen student til
arbeidstaker?». For å finne svar på dette, ble det gjennomført seks kvalitative intervju, med
kunnskapsarbeidere som relativt nylig hadde gjennomgått en slik overgang fra studenttilværelse
til arbeidstilværelse. En tematisk analyse av datamaterialet fra disse intervjuene resulterte i
identifiseringen av tre hovedområder for kunnskapsarbeidernes identitetsarbeid. Disse tre var
selvrefleksjon (hvem er jeg?), prestasjoner og ambisjoner (hva gjør jeg og hvor bra gjør jeg
det?) og relasjoner (hvem gjør jeg det sammen med?). Funnene tydet også på at disse formene
for identitetsarbeid i stor grad bygger på elementer fra posisjoneringsteori. Studien bidrar til
forskningsfeltet ved å besvare dets etterspørsel for flere undersøkelser av kunnskapsarbeideres
identitetsarbeid, i tillegg til å støtte opp under tidligere forskningsfunn knyttet til
identitetsarbeid hos kunnskapsarbeidere. I tillegg bidrar studien med implikasjoner for videre
forskning, spesielt med hensyn til sammenhengen mellom identitet som innhold og identitet
som prosess. | |
dc.description.abstract | The development in today’s world of work suggests an increase in the number of people
working in knowledge-intensive organizations and professions, resulting in a greater number of
knowledge workers. Parallelly, we see a development in identity and organizational research,
with an increase in identity work research. Particularly identity work during transitions from
one job to another. However, the amount of research on identity work during transitions from
student life to work life is scarce. With society’s increasing number of knowledge workers
experiencing such a transition, the purpose and research question for this study were: “How do
knowledge workers do identity work during the transition from student to employee?”. To
answer this question, six qualitative interviews were conducted with knowledge workers who
recently had undergone this transition from student life to work life. A thematic analysis of the
interview data resulted in three main areas of the knowledge worker’s identity work. These
were: self-reflection (who am I?), performance and ambitions (what am I doing and how well
do I do it?) and relationships (who am I doing it with?). The findings also suggest that these
forms of identity work largely draw on components from positioning theory. This study
contributes to the research field by answering a call for more insights on knowledge workers’
identity work, while also supporting previous research findings related to their identity work.
Additionally, this study provides implications for future research, especially regarding the
connection between identity as content and identity as process. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Kunnskapsarbeiderens identitetsarbeid | |
dc.type | Master thesis | |