Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangvik, Eva
dc.contributor.authorHabberstad, Synne Jonassen
dc.date.accessioned2023-06-29T17:19:30Z
dc.date.available2023-06-29T17:19:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145104535:89971144
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074576
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractPolitiansatte på operasjonssentralen er kjent for å være en del av et krevende og stressende yrke, med rekke utfordringer knyttet til deres arbeidsbelastninger. Målet med denne studien var å undersøke hvilke psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som påvirker politiansattes helse med fokus på jobbengasjement og utbrenthet, og hvordan deres arbeidsbelastninger kan reduseres. Denne studien er en del av et større forskningsprosjekt i samarbeid med Øst politidistrikt, Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet (NTNU), Politihøgskolen (PHS) og Rikshospitalet/Oslo Universitetssykehus/Universitetet i Oslo (UiO), som undersøker sammenhengen mellom arbeidsvilkårene på operasjonssentralen for ansattes sykefravær, turnover og helse. Totalt 77 ansatte på politiets operasjonssentral i Øst politidistrikt deltok i en nettbasert spørreundersøkelse. Resultatene fra hierarkisk multippel regresjonsanalyse viste at mestring i arbeidet var den sterkeste prediktoren for jobbengasjement, samt at need for recovery (NFR) var sterkeste prediktoren for utbrenthet. Videre viste en induktiv innholdsanalyse at endringer i hvordan arbeidet på operasjonssentralen er organisert kan bidra til å redusere ansattes arbeidsbelastninger, med lite optimal bruk av ressurser, lav bemanning og lite rettferdig arbeidsfordeling identifisert som mest belastende. Denne studien bidrar med økt kunnskap og forståelse for hvordan fremme arbeidshelse og redusere ansattes arbeidsbelastninger på operasjonssentralen, og videre forskning bør gi større oppmerksomhet til faktorer som påvirker ansattes arbeidshelse hos denne yrkesgruppen.
dc.description.abstractPolice employees at the call center are known to be part of a demanding and stressful profession, with a number of challenges linked to their job demands. The aim of this study was to investigate which psychosocial work environment factors that affects the health of police employees, focusing on job engagement and burnout, and how their job demands can be reduced. This study is a part of a larger research project in collaboration with the Eastern Police District, Norwegian Institute of Science and Technology (NTNU), the Norwegian Police University College (PHS) and Rikshospitalet/Oslo University Hospital/University of Oslo (UiO), which examines the relationship between the working conditions at the call center for employee’s sickness absence, turnover and health. A total of 77 employees at the call center in the Eastern Police District participated in an online survey. The results from hierarchical multiple regression analysis showed that mastery at work was the strongest predictor of job engagement, and that need for recovery (NFR) was the strongest predictor of burnout. Furthermore, an inductive content analysis showed that changes in how the work at the call center is organized, can contribute to reducing employees´ demands, with less optimal use of resources, low staffing, and less fair distribution of work identified as most demanding. This study contributes with increased knowledge and understanding of how to promote occupational health and reduce employees´ demands and the call center, and further research should pay greater attention to factors that affect employees occupational health in this profession.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJobbengasjement og Utbrenthet hos Politiansatte på Operasjonssentralen: En mixed-methods studie om påvirkningen av psykososiale arbeidsmiljøfaktorer for politiansattes helse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel