dc.contributor.advisor | Langvik, Eva | |
dc.contributor.author | Habberstad, Synne Jonassen | |
dc.date.accessioned | 2023-06-29T17:19:30Z | |
dc.date.available | 2023-06-29T17:19:30Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:145104535:89971144 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3074576 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Politiansatte på operasjonssentralen er kjent for å være en del av et krevende og stressende
yrke, med rekke utfordringer knyttet til deres arbeidsbelastninger. Målet med denne studien
var å undersøke hvilke psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som påvirker politiansattes helse
med fokus på jobbengasjement og utbrenthet, og hvordan deres arbeidsbelastninger kan
reduseres. Denne studien er en del av et større forskningsprosjekt i samarbeid med Øst
politidistrikt, Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet (NTNU), Politihøgskolen (PHS)
og Rikshospitalet/Oslo Universitetssykehus/Universitetet i Oslo (UiO), som undersøker
sammenhengen mellom arbeidsvilkårene på operasjonssentralen for ansattes sykefravær,
turnover og helse. Totalt 77 ansatte på politiets operasjonssentral i Øst politidistrikt deltok i en
nettbasert spørreundersøkelse. Resultatene fra hierarkisk multippel regresjonsanalyse viste at
mestring i arbeidet var den sterkeste prediktoren for jobbengasjement, samt at need for
recovery (NFR) var sterkeste prediktoren for utbrenthet. Videre viste en induktiv
innholdsanalyse at endringer i hvordan arbeidet på operasjonssentralen er organisert kan bidra
til å redusere ansattes arbeidsbelastninger, med lite optimal bruk av ressurser, lav bemanning
og lite rettferdig arbeidsfordeling identifisert som mest belastende. Denne studien bidrar med
økt kunnskap og forståelse for hvordan fremme arbeidshelse og redusere ansattes
arbeidsbelastninger på operasjonssentralen, og videre forskning bør gi større oppmerksomhet
til faktorer som påvirker ansattes arbeidshelse hos denne yrkesgruppen. | |
dc.description.abstract | Police employees at the call center are known to be part of a demanding and stressful
profession, with a number of challenges linked to their job demands. The aim of this
study was to investigate which psychosocial work environment factors that affects the
health of police employees, focusing on job engagement and burnout, and how their job
demands can be reduced. This study is a part of a larger research project in
collaboration with the Eastern Police District, Norwegian Institute of Science and
Technology (NTNU), the Norwegian Police University College (PHS) and
Rikshospitalet/Oslo University Hospital/University of Oslo (UiO), which examines the
relationship between the working conditions at the call center for employee’s sickness
absence, turnover and health. A total of 77 employees at the call center in the Eastern
Police District participated in an online survey. The results from hierarchical multiple
regression analysis showed that mastery at work was the strongest predictor of job
engagement, and that need for recovery (NFR) was the strongest predictor of burnout.
Furthermore, an inductive content analysis showed that changes in how the work at the
call center is organized, can contribute to reducing employees´ demands, with less
optimal use of resources, low staffing, and less fair distribution of work identified as
most demanding. This study contributes with increased knowledge and understanding
of how to promote occupational health and reduce employees´ demands and the call
center, and further research should pay greater attention to factors that affect
employees occupational health in this profession. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Jobbengasjement og Utbrenthet hos Politiansatte på Operasjonssentralen: En mixed-methods studie om påvirkningen av psykososiale arbeidsmiljøfaktorer for politiansattes helse | |
dc.type | Master thesis | |