Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarthinsen, Edgar.
dc.contributor.authorNicolaisen, Andrea.
dc.date.accessioned2023-06-27T17:21:24Z
dc.date.available2023-06-27T17:21:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:64425293
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073813
dc.description.abstractFrafall i videregående skole er viktig å belyse i dagens samfunn, ettersom frafallsprosenten enkelte steder i Norge ser ut til å være svært høy når man omtaler fullføring på normert tid. Spesielt Finnmark topper frafallsstatistikken i Norge. Frafall er viktig å diskutere ettersom det har stor betydning for Norge som velferdsstat, og fordi det ofte har relevans for deg som enkelt menneske – enten det omhandler en sosial arena å spille på eller personlig utvikling. Frafall omhandler at en velger, både frivillig og ufrivillig, å ikke fullføre skolegang – ofte av ulike årsaker. Årsakene kan omhandle mangt, men i akkurat denne teksten fokuseres det på årsaker som kan tenkes å belyse hvordan og hvorfor frafall skjer, med spesielt fokus på Finnmark. Faktorer som trekkes inn er som følger: Arbeidslinje, koronapandemi, fornorsking – kultur og tradisjoner, tillit til staten og ens egen motivasjon. Gjennom teksten vurderes det hvorvidt disse kan ha innvirkning på frafallsprosenten oppe i nord. I teksten sluttgang foreligger det også en tenkelig strategi, dannet av utdanningsforbundet, som mulig kan være med i redusering av frafall.
dc.description.abstractHigh school dropouts are important to shed light on in today's society, as the dropout rate in some places in Norway seems to be very high when you refer to completion in the standard time. Finnmark in particular tops the dropout statistics in Norway. Dropout is important to mention because it is of great importance to Norway as a welfare state, and because it often has relevance for you as an individual - whether it concerns a social arena to benefit from or your own personal development. Dropping out refers to someone choosing, both voluntarily and involuntarily, not to complete schooling - often for various reasons. The reasons can cover many things, but in this particular text the focus is on reasons that can be thought to shed light on how and why dropouts occur, with a particular focus on Finnmark. Factors that are included are as following: Line of work (“arbeidslinje”), the corona pandemic, Norwegianization - culture and traditions, trust in the state and your own motivation. Throughout the text, it is assessed whether these can have an impact on the dropout rate in the north. The end of the text also include a possible strategy, formed by the education association, which could possibly be involved in reducing dropouts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFinnmarksbefolkningen og skolegang - Årsakene bak den høye frafallsprosenten
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel