Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Joachim Vogt
dc.contributor.authorOlsen, Thea Kristine Syrdahl
dc.date.accessioned2023-06-27T17:21:18Z
dc.date.available2023-06-27T17:21:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:97317083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073808
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er minoritetsfamiliers møte med det norske barnevernet. Problemstillingen er formet slik «Hvordan påvirker kulturforskjeller relasjonen og samarbeidet mellom barnevernet og familier med minoritetsbakgrunn, og hva kan barneverntjenesten gjøre for å styrke dette». Formålet med oppgaven er se på hvilke utfordringer som kan oppstå i relasjonen og samarbeidet mellom minoritetsfamilier og barnevernspedagoger på bakgrunn av kulturforskjeller, og hvordan barnevernet kan iverksette tiltak slik at dette unngås. Oppgaven er en litteraturstudiet. Det vil si at jeg har benyttet meg av tidligere forskning og annen relevant teori og litteratur for å belyse temaer som er sentrale i arbeidet rundt etniske minoriteter. Drøftingen viser at dette er et komplekst område, som krever at barnevernsarbeidere trenger god kompetanse rundt kulturelle faktorer for å yte best tjeneste. Bronfenbrenner sin sosioøkologiske modell er et analyseverktøy som viser hvor kompleks sitasjonen rundt minoritetsfamilier kan være og hvordan barnevernspedagoger kan bruke denne for å møte familier på en god måte. Drøftingen viser i tillegg hvilke tiltak barnevernet kan tilby og at det kreves mye av barnevernspedagoger i arbeid med minoritetsfamilier.
dc.description.abstractThe topic of this thesis is the encounter of minority families with the Norwegian child welfare system. The thesis question is formulated as follows: "How do cultural differences affect the relationship and cooperation between child protection and families with a minority background, and what can the child protection service contribute with to strengthen this". The purpose of the thesis is to examine the challenges that may arise in the relationship and cooperation between minority families and child protection professionals due to cultural differences, and to explore measures that can be taken by child welfare service to avoid these challenges. The assignment is a literature study. Which means that I have made use of previous research and other relevant theory and literature to illuminate topics that are central to working with ethnic minorities. The discussion shows that this is a complex area, which requires that child welfare workers need good competence in cultural factors to provide the best service. Bronfenbrenner's socio-ecological model is an analysis tool that demonstrates how complex the situation around minority families can be, and how child welfare educators can use this to meet families in a good way. The discussion also highlights the measures that child welfare services can offer, and that working with minority families requires a great deal from child welfare professionals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMinoritetsfamiliers møte med det norske barnevernet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel