Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørlie, Hanne Elisabeth
dc.contributor.authorMellemsæther, Alisa Elinora
dc.date.accessioned2023-06-27T17:21:11Z
dc.date.available2023-06-27T17:21:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:66772161
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073802
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSeksuelle overgrep kan føre til store konsekvenser for barn, og henger nært sammen med forekomsten av psykiske lidelser. Temaet er ofte knyttet med skam og tabubelagt, hvilket kan gjøre det utfordrende for barn å melde fra om, og for hjelpeapparatet å fange opp. Skolen er den arenaen barn tilbringer mest tid i utenfor hjemmet, og omtales av regjeringen som en av de viktigste arenaene for forebygging av seksuelle overgrep. For å kunne møte de komplekse behovene i dagens skole har et økende antall skoler ansatt miljøterapeuter for å bedre ivareta barn og unge samt det psykososiale miljøet (Borg & Lyng, 2019). Med utgangspunkt i temaet har jeg valgt følgende problemstilling: Hvordan kan barnevernspedagogen som miljøterapeut i skolen bidra med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep? Gjennom en litteraturstudie har jeg fokusert på hva som kan identifisere risikoutsatte barn, hvilke konsekvenser seksuelle overgrep kan føre til, og hvilke arbeidsrammer miljøterapeuten jobber ut fra. Oppgaven belyser hvordan å ha miljøterapeuter tilgjengelig på skolen, kan bidra til å skape mer rom og åpenhet for å jobbe mot seksuelle overgrep.
dc.description.abstractSexual abuse can have significant consequences for children and is closely linked to the occurrence of mental disorders. The topic is often associated with shame and guilt, which can make it challenging for children to report, and for support systems to detect. Schools are the primary environment where children spend time outside of their homes and are considered by the government as one of the most important arenas for preventing sexual abuse. To meet the complex needs of today’s school, an increasing number of schools have employed milieu therapists to support children and youth to improve the psychosocial environment (Borg & Lyng, 2019). The thesis sheds light on how the presence of milieu therapists in schools can create more space and openness to address sexual abuse. Sexual abuse is a multifaceted issue that requires effort from various domains. Through a literature review, I have focused on how to identify at-risk children, explored the consequences of being subjected to abuse, and understanding the working frame of milieu therapists. Based on this topic, I have formulated the following research question: How can child welfare workers as milieu therapists in schools contribute to the prevention and detection of sexual abuse?
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan barnevernspedagogen som miljøterapeut i skolen bidra med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel