Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Celine Borge
dc.contributor.authorBrenna, Sindre
dc.date.accessioned2023-06-27T17:21:06Z
dc.date.available2023-06-27T17:21:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:71940746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073796
dc.description.abstractOver de siste tiårene som har gått så har det skjedd store endringer i måten vi som mennesker interagerer med hverandre. Mye av dagens samliv skjer over digitale plattformer, noe som har gitt oss muligheten til å kommunisere med andre mennesker mye fortere og fra lengre avstander. De har også gitt oss større tilgjengelighet for å dele med store mengder mennesker om hva vi driver med, hva vi tenker og hva vi ønsker. Men hva gjør denne store økningen av tilgjengelighet med oss, hvordan blir vi påvirket av å kunne se hva alle andre driver med og samtidig få tilbakemeldinger på alle våre egne daglige aktiviteter fra store mengder mennesker. Også ungdommer, som går igjennom en identitetsutvikling hvor de skal løsrive seg fra sine foreldre og utforske en stor og spennende verden, hvordan påvirker denne samhandlingsendringen dem? Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan daglig bruk av sosiale medier påvirker oss som mennesker, og problemstillingen er «hvordan påvirker sosiale medier ungdommers identitetsutvikling?». For å kunne belyse dette har jeg i denne teoretiske oppgaven benyttet systematiske litteratursøk og supplerende søk for å finne teori og litteratur som tar opp temaer relevant til problemstillingen. Jeg vil i denne oppgaven bruke teori som Eriksons psykodynamiske teori, sosial identitetsteori, litteratur om sosiale medier og studier som har vært i kontakt med ungdommer for å undersøke hvordan de selv opplever at bruken av sosiale medier påvirker dem.
dc.description.abstractOver the last few decades, there have been major changes in the way we as humans interact with each other. Much of today’s social life takes place over digital platforms, which has given us the opportunity to communicate with other people much faster and from longer distances. They have also given us greater accessibility to share with large numbers of people what we do, what we think and what we want. But what does this great increase in accessibility do to us, how are we affected by being able to see what everyone else is doing and at the same time get feedback on all our own daily activities from large numbers of people. Also, young people in their adolescence who are going through an identity development where they will break away from their parents and explore a large and exciting world, how does this change in interaction affect them? The purpose of this thesis is to shed light on how daily use of social media affects us as people, and the issue for this thesis is; “how does social media affect young people’s identity development?”. To elucidate this, in this theoretical thesis I have used systematic literature searches and supplementary searches to find theory and literature that address themes relevant to the issue. In this thesis, I will use theory such as Erikson’s psychodynamic theory, social identity theory, literature on social media and studies that have been in contact with young people to investigate how they themselves experience that the use of social media affects them.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosiale medier og identitetsutvikling
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel