Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGamst Page, Alexander
dc.contributor.authorHovde, Oda Martine
dc.date.accessioned2023-06-27T17:21:05Z
dc.date.available2023-06-27T17:21:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:64318966
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073795
dc.description.abstractGjennom teori og ulike forskningsprosjekter, vil jeg belyse en problemstilling om hvordan natur og gårdsarbeid kan bidra til å bedre barn og unges psykiske helse. I utviklingen av bacheloroppgaven har jeg brukt kvalitativ litteraturstudie hvor jeg har samlet inn, analysert og sammenlignet brukeres erfaring fra grønne omsorgstjenester og friluftsterapi i fem ulike studier gjort rundt feltet. Barn vokser opp i en raskt utviklende, stadig mer digitalisert og urban verden. Dagens barn og unges oppvekst er svært ulik fra barn som vokste opp før smarttelefoner og flatskjermer. Barn som utvikler psykiske utfordringer og havner utenfor sosialt, kan ofte mangle helt grunnleggende behov for å oppleve at man selv har en identitet av stor verdi. Det å være ute i naturlige omgivelser, være i kontakt med dyr og utføre meningsfulle arbeidsoppgaver kan bidra til å skape en arena for allsidig utvikling. I tråd med dette, har sosialarbeidere ansvar for å skape trygge og inkluderende miljøer for barn og unge. Gjennom denne oppgaven vil jeg utforske hvilke tilbud, aktiviteter og programmer som fremmer fellesskap og samarbeid, med spesielt lagt vekt på arbeid i lokalsamfunn for å utvikle tryggere og mer tilgjengelige offentlige områder.
dc.description.abstractThrough theory and various research projects, I will shed light on an issue about how nature and farm work can contribute to improving the mental health of children and young people. In the development of the bachelor's thesis, I have used a qualitative literature study where I have collected, analyzed and compared users' experience from green care services and outdoor therapy in five different studies done around the field. Children are growing up in a rapidly developing, increasingly digitized and urban world. Today's children and young people grow up very differently from children who grew up before smartphones and flat screens. Children who develop psychological challenges and end up socially excluded can often lack the basic need to experience that one has an identity of great value. Being out in natural surroundings, being in contact with animals and performing meaningful tasks can help create an arena for all-round development. In line with this, social workers have responsibility for creating safe and inclusive environments for children and young people. Through this thesis, I will explore which offers, activities and programs promote community and collaboration, with particular emphasis on work in local communities to develop safer and more accessible public areas.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGrønn omsorg som miljøterapi for utsatte barn og unge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel