Hvordan kan kognitiv miljøterapi og mentaliseringsbasert miljøterapi være et viktig bidrag i arbeidet med barn og unge på institusjon?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073785Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1411]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Miljøterapi er et relativt nytt fagfelt med flere definisjoner. Det er ulike meninger om hvilke faktorer som er viktig for å ivareta barn og unge på institusjon best mulig. I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg to tilnærminger til miljøterapi: kognitiv miljøterapi og mentaliseringsbasert miljøterapi. Oppgaven belyser temaet ut ifra miljøterapi som fagfelt og utviklingspsykologi. Oppgaven vil se på likheter og forskjeller ved de to tilnærmingene og hvordan de kan brukes som et verktøy for miljøterapeutene. Tilnærmingene vil også ses i sammenheng med et overordnet organisatorisk rammeverk for miljøterapi og hvordan de passer inn i dette. I avsluttende del av oppgaven vil jeg foreslå en implementering av enten kognitiv miljøterapi eller mentaliseringsbasert miljøterapi i det overordnede organisatoriske rammeverket fremmet av Larsen (2021). Metoden som er brukt er litteraturstudie. Milieu therapy is a relatively new field of research with several definitions. Different researchers have different opinions about about which factors are important in looking after children and youth living in institutions. In this bachelor's thesis, I consider two approaches to milieu therapy: cognitive milieu therapy and mentalization-based milieu therapy. The assignment illuminates the topic from the perspective of milieu therapy as a field and developmental psychology. The assignment will look at similarities and differences in the two approaches and how they can be used as a tool for milieu therapists. The approaches will also be seen in the context of an overall organizational framework for milieu therapy and how they fit into this. In the final part of the thesis, I will propose an implementation of either cognitive milieu therapy or mentalization-based milieu therapy in the overall organizational framework put forward by Larsen (2021). The method used is a literature study.