Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGillberg, Angelee
dc.contributor.authorLjøkjell, Lkhagvaa
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:52Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:64370593
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073783
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Å hjelpe barn og unge som har opplevd vold og traume, kan være givende og se at enn kan gjøre en forskjell for barn og unge, er en stor inspirasjon for den barnevernsansatte. Samtidig er det en risiko ved å jobbe i barnevernet med traumatiserte barn og unge. Barnevernsansattes nærhet til de traumatiserte kan oppleves som en stor belastning, som kan påvirke både fysisk og psykisk og føre til utbrenthet og sekundærtraumatisering for barnevernansatte. Risikoen for den psykiske belastningen som barnevernsarbeideren utsettes, har fått større oppmerksomhet de siste tretti årene. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan påvirkes ansatte av å jobbe med traumatiserte barn i barnevernet? Og hvordan kan ansatte beskyttes fra psykiske belastninger? Oppgaven er en teoretisk oppgave som benytter systematisk litratursøk og annen eksisterende teori for å belyse temaet. Teoriens tema i denne oppgaven er hva som gjør barnevernsarbeidere sårbare, og her trekkes de nyutdannede og barnevernsarbeidere med egen belastende erfaring i barndommen. For å beskytte de mest utsatte barnevernsarbeideren, er god profesjonell veiledning og redusert belastning ved å ha ansvar for færre traumatiserte barn og unge. Det er tiltak som krever både resurser i forhold til flere ansatte og økte økonomiske midler.
dc.description.abstractAbstract Helping children and young people who have experienced violence and trauma can be rewarding and seeing that you can make a difference for children and young people is a great inspiration for the child welfare staff. At the same time, there is a risk in working in child protection with traumatized children and young people. Child welfare workers' proximity to the traumatized can be experienced as a great burden, which can affect both physically and psychologically and lead to burnout and secondary traumatization for child welfare workers. The risk of the psychological stress that child welfare workers are exposed to has received greater attention in the last thirty years. The problem is as follows: How are employees affected by working with traumatized children in child welfare? And how can employees be protected from psychological stress? The assignment is a theoretical assignment that uses a systematic literature search and other existing theory to shed light on the topic. The theme of the theory in this thesis is what makes child welfare workers vulnerable, and here the newly qualified and child welfare workers with their own burdensome experience in childhood are drawn. To protect the most vulnerable child welfare workers, good professional guidance, and reduced burden by having responsibility for fewer traumatized children and young people. These are measures that require both resources in relation to more employees and increased financial resources.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtbrenthet, sekundær traumatisk stress i barnevernet. De vil gjerne hjelpe, men hvorfor blir de syk av det?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel