Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmedsvik Bård
dc.contributor.authorTaimoor Hina
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:46Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:72062908
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073776
dc.description.abstractI min bacheloroppgave har jeg forsøkt å presentere et nytt perspektiv på rollen et norsk asylmottak spiller når det gjelder integrering av enslige mindreårige asylsøkerbarn i det norske samfunnet. Metoden jeg har brukt er litteratursøk. Studien tar for seg forhold og rammer som gjelder når enslige mindreårige flyktninger kommer til Norge. Vi har sett på oppgaver og innsats som gjøres for å integrere dem, allerede fra det første året. Dette inkluderer hvordan de blir plassert, hvordan boforholdene er, lover og regler, tilbud om skole for å hjelpe dem med å lære norsk, og aktiviteter utenfor mottaket som hjelper dem med å skape nettverk og venner. Oppgaven skal også påpeke noen svakheter og motstandsfaktorer som bidrar til utfordringer med integrering for disse barna. Dette inkluderer diskriminering på grunn av status, psykisk helse, boforhold og språkutfordringer som kan hindre integrasjonsprosessen. Vi ser på det komplekse forholdet mellom ansatte på mottaket som spiller viktige roller som mentorer og som nærkontakt for sårbare barn. De tilbyr nødvendig rådgivning og omsorg for å hjelpe barna med å overvinne deres situasjon. Oppgaven viser hvordan norske asylmottak har en positiv innvirkning på livene til beboernes barn og hjelper dem med å tilpasse seg til det nye livet i Norge, spesielt med tanke på inkludering og integrering. Oppgaven fokuserer på de positive resultater som vi har fått fra litteraturen som viser viktige bevis på hvordan integrering i det norske samfunnet har vært vellykket for mindreårige enslige asylsøkerbarn. Dette gir et veldig positivt og oppmuntrende bilde av situasjonen, som er vist gjennom dataene.
dc.description.abstractIn my bachelor's thesis, I have tried to show a new perspective to explain the role that a Norwegian asylum reception centers play in integrating unaccompanied minor asylum-seeking children into Norwegian society. A literature search has been used as a method. In this study, we have taken an overview of conditions and frameworks when unaccompanied minor refugees come to Norway. We have studied tasks efforts to integrate them begin in the first year. Where they are placed, living conditions, school offers that help them learn languages, activities from outside reception that help them create networks, make new friends who will be friends with them further in the new life they have found in Norway. Assignments must also point to some weaknesses and resistance factors that contribute to challenges to integration for the children, such as discrimination due to status, mental health, living status, language challenges that lead to obstacles in the integration process. We will study the complex relationship between employees at reception who play important roles as mentors to children. These people work in close contact with vulnerable children, and offer necessary advice and care to these children, helping them overcome their difficult situation. We will study first the literature related to the offers and services that are offered at the centre. We will also reflect on what is the impact of services the asylum centre has offered to young resident children, that help them with integration, school services, Both physical and psychological health support that is offered at reception by the trained staff. It becomes evident from the literature how Norwegian asylum center has a positive influence on the lives of the residents children and assistance they receive to help them adapt to new way of life in Norway. In Norway principles of inclusion and equal opportunities to participate in all society activities helps residents with integrating into the new society. Assignments have shown positive results that we have received from literature which shows important evidence how integration into Norwegian society has been successful for underage unaccompanied asylum-seeking children. It is a very positive picture and encouraging characteristic that has been shown from data.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan jobber norske asylsentre for å integrere enslige mindreårige asylsøkere (15 - 18 år) i Det Norske Selskap, og hva vet vi om deres suksess?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel