Et helsefarlig yrke? Sosialarbeidere i møte med en emosjonelt belastende hverdag
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073774Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1205]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sosialt arbeid beskrives ofte som emosjonelt krevende. Å arbeide med sårbare individer kan bringe meningsfullhet og tilfredshet, men også fortvilelse, usikkerhet, irritasjon og annet hos profesjonsutøveren. Som sosialarbeider må en derfor kunne mestre egne følelser, samt ha sensitivitet for emosjonelle forventninger, uttrykk og behov. Hensikten med denne oppgaven er å belyse sosialarbeidere sitt egne emosjonelle arbeid. Problemstillingen er dermed som følger: Hvordan kan bevissthet på toleransevindumodellen være nyttig for sosialarbeideren i sitt egne emosjonelle arbeid? Oppgaven er en litterær oppgave som benytter systematiske litteratursøk og annen eksisterende forsking for å belyse problemstillingen.
Det litterære grunnlaget i oppgaven er Siegel sin toleransevindumodell, Nordanger og Braarud, og Hoffart og Malmo sin videreføring av denne. I tillegg brukes Hochschilds teori om emosjonelt arbeid, og Gunnarsdottir og Studsrød sin forlengelse og forståelse av denne. Videre brukes Isdals mestringsstrategier i emosjonelt arbeid, og Hennums begreper livserfaringer og gjenklang.
Litteraturen viser at sosialarbeidere opplever emosjonelle belastninger som både kan føre til dysregulering, og ikke. Alt etter hvordan tidligere erfaringer, den emosjonelle tilstanden og den sosiale konteksten påvirker toleransevinduet i den gitte situasjonen. En økt bevissthet på egne emosjoner og kroppslige reaksjoner kan forme noe positivt i yrkesutøvelsen. Åpenhet og erkjennelse blant kolleger og tilrettelegging for debrif på arbeidsplassen kan ha forebyggende effekt for emosjonelle belastninger, utbrenthet og sykefravær, og vil dermed være essensielt i praksis. Social work is often described as emotionally demanding. Working with vulnerable individuals can bring meaningfulness and satisfaction, but also despair, insecurity, irritation and more for the professional. Social workers must therefore be able to master their own emotions, as well as have sensitivity to emotional expectations, expressions, and needs. The purpose of this assignment is to shed light on social worker’s own emotional work. The research question is thus as follows: How can awareness of the window of tolerance be useful to social workers in their own emotional work? The thesis is a literary thesis that uses systematic literature search and other existing research to shed light on the topic.
The literary basis for the thesis is Siegel's window of tolerance, and Nordanger and Braarud, and Hoffart and Malmo's continuation of this. In addition, Hochschild's theory of emotional work is used, and Gunnarsdottir and Studsrød's extension and understanding of this. Furthermore, Isdal's coping strategies for emotional work, and Hennum's concepts of life experiences and resonance is used.
The literature shows that social workers experience emotional strain that can lead to both dysregulation and not. All depending upon how previous experiences, the emotional state and the social context affect the window of tolerance in the given situation. An increased awareness of one’s own emotions and bodily reactions can form something positive in social worker’s professional practice. Openness and recognition among colleagues and facilitating debrief in the workplace can have a preventive effect on emotional strain, burnout and sick leave, and will thus be essential in everyday practice.