Gruppemetode som ettervernstiltak for ungdommer i overgangen til voksenlivet
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Ungdommer med erfaring fra barnevernet kan være ekstra sårbare for endring og dermed oppleve overgangen til voksenlivet som mer utfordrende og vanskelig enn andre ungdommer. Statistikken viser at et betydelig antall av denne gruppen faller utenfor samfunnet. Det etterspørres derfor utvikling av nye og bedre tiltak innenfor ettervernstilbudet i Norge. Historisk sett har ikke anvendelse av sosialt gruppearbeid vært særlig utbredt som metode i barnevernets ettervern. Hensikten med denne oppgaven er å belyse denne gruppens situasjon og behov, samt undersøke hvordan bruk av grupper som metode kan bidra til å møte ungdommenes utfordringer på en bedre måte. Dette leder til følgende problemstilling: Hvordan kan gruppemetode bidra i overgangen til voksenlivet for unge med barnevernserfaring? Oppgaven er litterær, og benytter systematisk litteratursøk sammen med annen eksisterende litteratur og teori med relevans for problemstillingen. Teori om gruppemetode presenteres for å kunne drøfte ungdommenes utbytte av tilnærmingen.
Når den offentlige omsorgen avsluttes forsvinner viktige støttepersoner for ungdommene, og med manglende støtte i eksisterende nettverk, blir de stående alene uten tilstrekkelig kompetanse til å møte krav og forventninger som stilles i voksenlivet. På bakgrunn av de manglene ungdommene fremhever, kan muligens deltakelse i grupper med andre ungdommer være et tilbud som gir dem mulighet og mot til å prøve og feile sammen gjennom sosial trening. For ungdommene med større behov for enda tettere oppfølging kan gruppemetode benyttes som supplerende tiltak. De kan få bistand til å sortere bekymringer, samt støtte til å utforske følelser for å utvikle egne strategier for mestring. Kostnadseffektive og samfunnsøkonomiske gevinster fremheves ved at ungdommene gjøres bedre rustet til å bli en ressurs for samfunnet. Metoden tilrettelegger for medvirkning, gjensidig hjelp og muligens det viktigste for alle ungdommer; tilhørighet i et fellesskap. Med en slik «heiagjeng» kan utfordringene i voksenlivet være lettere å mestre. Young adults with experience from Child Welfare Services can be particularly vulnerable to change and may therefore find the transition to adulthood more challenging than other youths. According to statistics, a significant number of this group are falling outside of society. Consequently, there is a need for development within the aftercare system in Norway. Historically, the use of social group work has not been frequently used in the aftercare phase. The purpose of this study is to examine this group demands, additionally explore how group work can attribute to fulfilling the needs of these young people more effectively. All things considered, creates the following thesis statement: How can group method help youths with experience from Child Welfare Services in the transition to adulthood? This literary thesis uses systematic literature search in addition to other existing literature and theory, which all contributes to the statement. Theory of group method is presented in order to discuss the benefits of using this perspective for youths.
When the public care ends, important support persons disappear, leaving the youths to meet the demands and expectations in adult life alone without support in their existing network. Due to the inadequate care, participation in groups with others may be rewarding given the opportunity and courage they acquire through the social training. Group method can additionally be used for those with grader needs for follow-up. Consequently, they can receive assistance in sorting out their concerns, additionally be given support in developing their own coping strategies. Cost-effective and socioeconomic benefits are highlighted by making young people better prepared to become a resource in society. The method facilitates different positive consequences such as participation, mutual aid and presumably the most important thing– the sense of belonging. This “cheering squad” can make the challenges of adult life easier to overcome.