Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Celine Borge
dc.contributor.authorBorøy, Lena
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:35Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:65395581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073767
dc.description.abstractMobiltelefoner er i dag allestedsnærværende i hverdagslivet til folk flest, og dette har skapt et økende behov for kunnskap om hvordan skjermbruk i samvær med andre påvirker kvaliteten på sosial samhandling og relasjoner. Dette er spesielt aktuelt når det gjelder relasjonen mellom foreldre og barn, og hvordan samspillet dem imellom påvirkes av teknologiske forstyrrelser som ikke fantes for bare noen tiår siden. Ved bruk av litteraturstudie har jeg i denne oppgaven undersøkt hvordan omsorgspersoners bruk av skjerm, nærmere bestemt mobiltelefon, påvirker barns utvikling, tidlige relasjoner og sosiale samspill. Problemstillingen diskuteres i lys av relevante teorier om barns behov og psykologiske utvikling, herunder tilknytningsteori og tidlige arbeidsmodeller, dannelsen av selvoppfattelsen og IPAR-teorien. For å belyse påvirkningen på barnet i den konkrete samspillsituasjonen, har jeg brukt studier hvor det er foretatt modifiserte Still-Face eksperimenter med mobiltelefon. Hovedfunnene fra disse studiene peker på en lignende reaksjon hos barnet som i de klassiske Still-Face eksperimentene, men resultatene kan vanskelig predikere noen langtidseffekter. I andre typer studier er det blant annet funn som indikerer en sammenheng mellom foreldres skjermbruk og foreldres sensitivitet og oppførsel, noe som teoretisk sett er betydningsfullt for tilknytningskvaliteten til barnet. I tillegg er det funnet en sammenheng med barns eksternaliserende og internaliserende atferd, men det bemerkes her at disse prosessene antakeligvis påvirker hverandre gjensidig hvor en også må ta andre kontekstuelle faktorer i betraktning. Det trekkes også fram at foreldres mobilbruk, på lavt nivå, assosieres med bedre foreldreskap. Dette er blant annet fordi dette kan gi sosial støtte, tilgang på kunnskap og mulighet til å dele erfaringer med andre foreldre. Avgjørende faktorer for i hvilken grad barnet blir negativt påvirket av foreldres mobilbruk, er blant annet hvor oppslukt foreldre blir i skjermen og hvorvidt tid på mobilen går på bekostning av familietid.
dc.description.abstractMobile devices are ubiquitous in the everyday lives of most people, and this has increased the need of more knowledge about how the mobile device usage in company of others, influence the quality of social interaction and relationships. This is particularly relevant when it comes to the parent-child relationship, and how the interaction is affected by the interference of technological devices that did not exist some decades ago. In this thesis I have examined how the caregiver`s use of screens, impacts children`s development, primary relationships, and social interactions. The issue is discussed in view of relevant theories about children`s needs and their psychological development, including attachment theory and internal working models, the development of self and interpersonal acceptance-rejection theory. To shed light on the impact of the child in the specific situation, I have chosen studies which utilize a modified Still-Face experiment, using mobile phones. The main findings show that unresponsiveness caused by phones evoke similar reactions in infants as with the traditional Still-Face experiments, but the studies can hardly predict any long-term effects. Other findings in the literature indicates a connection between parental device use and their sensitivity and behavior, which theoretically could affect the attachment quality. In addition, it was found an association with children’s externalizing and internalizing behavior. It should be noted that these processes are likely to mutually affect each other. It is also important to consider the influence of other contextual factors. Literature also mentions that parental phone use, at low levels, was associated with better parenting, as this can provide social support, access to knowledge and opportunities to share experiences with other parents. Decisive factors that are discussed in relation to the impact on children are, among other things, the level of absorption in devices, and whether time on the phone displaces family time.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker omsorgspersoners skjermbruk barns utvikling, tidlige relasjoner og sosiale samspill?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel