Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAgerup, Tea
dc.contributor.authorTomren, Terese
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:32Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:66946388
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073765
dc.description.abstractHensikt: Denne bacheloroppgaven baserer seg på tema rundt barnevernets arbeid med utviklingstraumatiserte barn, og hvordan barnevernet tilrettelegger og ivaretar disse barnas komplekse behov. Med basis i dette har jeg formulert min problemstilling slik: Hvordan arbeider barnevernet i møte med utviklingstraumatiserte barn og unge? En stor del av barnevernsarbeid går ut på å ivareta barn og unge som har opplevd omsorgssvikt, vold og/eller overgrep, og mange av disse barna lider av utviklingstraumer som følge av sine vedvarende traumatiske opplevelser og manglende omsorg. Traumebevisst omsorg (TBO) er en forståelsesramme som er utviklet for å anvendes i arbeid med utviklingstraumatiserte barn og unge, og å møte dem på en hensiktsmessig måte. Metode: Denne oppgaven ble gjennomført ved å bruke metoden litteraturstudie, hvor det ble innhentet data og relevant teori fra eksisterende litteratur for å svare på og belyse problemstillingen. Resultat: Barnevernet benytter seg av traumebevisst omsorg (TBO). Denne tilnærmingen vektlegges i opplæring av ansatte og utøving av praksis i dagens barnevern. Barnevernet har i den sammenheng satt inn tiltak gjennom kompetansehevingsprogrammene Traumesensitivt barnevern og HandleKraft, samt implementert prinsipper ved traumebevisst omsorg i barnevernsarbeid med utviklingstraumatiserte barn og unge. Kampsport og «mindfulness» er andre potensielle alternativ til støtteregulering og hjelp av utviklingstraumatiserte barn og unge, og barnevernet kunne dratt nytte av å se på muligheten av å implementere disse som aktuelle behandlingsmetoder. Konklusjon: Oppgaven konkluderes med at traumebevisst omsorg er en effektiv tilnærming som viser seg hensiktsmessig i arbeid med utviklingstraumatiserte barn og unge, men samtidig er det viktig å vurdere forståelsesrammen og sin egen praksis kritisk for ikke å glemme andre viktige aspekter ved samspillet med disse barna.
dc.description.abstractPurpose: This bachelor thesis is based on the topic of child welfare work with developmentally traumatised children, and how the child welfare services facilitate and attend to these childrens complex needs. Based on this, I have formulated my research question as follows: How does the child welfare services work with developmentally traumatised children and youth? A large part of child welfare work involves looking after children and youth who have experienced neglect, violence and/or abuse, and many of these children suffer from developmental trauma as a result of their continuous traumatic experiences and lack of care. Trauma-informed care (TIC) is a framework of understanding developed to be used in working with and respond appropriately to developmentally traumatised children and youth. Method: This thesis was conducted using the literature review method, where data and relevant theory was collected from existing literature to answer and elucidate the research question. Results: The child welfare services use trauma-informed care (TIC). This approach is emphasised in staff training and practice in today’s child welfare services. In this context, the child welfare services have implemented interventions through the competence development programmes “Traumesensitivt barnevern” and “HandleKraft”, as well as implemented the principles of trauma-informed care in child welfare work with developmentally traumatised children and youth. Martial arts and “mindfulness” are other potential alternatives to support regulation and help developmentally traumatised children and youth, and the child welfare services could benefit from looking into the possibility of implementing these as relevant treatment methods. Conclusion: The paper concludes that trauma-informed care is an effective approach that proves to be appropriate in working with developmentally traumatised children and youths, but at the same time it is important to critically evaluate this framework of understanding and ones own practice in order not to forget other important aspects of the interaction with these children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernsarbeid i møte med utviklingstraumatiserte barn og unge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel