Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Joachim Vogt
dc.contributor.authorGausen, Sigrid Lindseth
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:28Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:64310273
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073762
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om tidlig innsats i barnevernstjenesten og hvordan dette kan forebygge at barn og unge utvikler atferdsvansker. Problemstillingen som besvares er dermed: hvordan kan tidlig innsats i barnevernstjenesten bidra til å forebygge at barn og unge utvikler atferdsvansker? Oppgaven har et fokus på hvordan forebyggende arbeid innad i familiene til barn mellom 3 og 12 år kan bidra til å hindre utviklingen av atferdsvansker. For å besvare problemstillingen, er metoden litteraturstudie brukt. Ved bruk av ulike søkemotorer og søkeord er det blitt funnet relevant teori og forskning på området. Problemstillingen er besvart ved å se på hva atferdsvansker er, og her vises det til årsaker til utvikling av atferdsvansker, kjennetegn i utviklingen, samt hvordan atferdsvansker opprettholdes. Denne oppgaven har et hovedfokus på teori om risiko- og beskyttelsesfaktorer. Barnevernstjenestenes kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer er viktig for å tidlig kunne oppdage at et barn er i risiko for å utvikle atferdsvansker som følge av sin atferd og/eller omsorgssituasjon. Oppgavens drøftelse peker på at tidlig innsats og kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer er svært viktig for å forebygge utviklingen av atferdsvansker. Samtidig peker drøftingen på at barnevernslovens vilkår for å sette inn hjelpetiltak er strenge, og at barnevernstjenestenes mangel på ressurser fører til at de bortprioriterer hjelpetiltak i familier der vanskene enda er små.
dc.description.abstractThis assignement is about early intervention in the Child Welfare Service and how this can prevent children and youth from developing behavioral problems. The issue that is answered in the thesis is therefore: how can early intervention in the Child Welfare Service help prevent children and youth from developing behavioral problems? This thesis has a focus on how preventive work within the families with children between 3 and 12 years can help to prevent the development of behavioral problems. The answer to this issue was found by using the literature study method. Relevant theory and research has been obtained by using various search engines and keywords. The issue is answered by looking at what behavioral problems are, and it refers to causes for the development of behavioral problems, characteristics of the development, as well as how behavioral problems are maintained. This thesis has a main focus on the theory of risk factors and protective factors. The Child Welfare Service’s knowledge of risk factors and protective factors is important in order to detect a child’s risk of developing behavioral problems at an early stage. The thesis discussion points out that early intervention and knowledge of risk factors and protective faktors are very important to prevent the development of behavioral problems. At the same time, the discussion points out that the Child Welfare Act’s conditions for offering assistance are strict, and the Child Welfare Services’ lack of resources are contributing to deprioritize the assistance measures in families where the problems not yet are serious enough.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan tidlig innsats i barnevernstjenesten bidra til å forebygge at barn og unge utvikler atferdsvansker?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel