Show simple item record

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorGrøtte, Heidi
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:13Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:48320784
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073749
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUfrivillig skolefravær er når elever vil på skolen, men ikke får det til av ulike grunner. Kostnadene ved å falle utenfor skolen er store for samfunnet, men også for enkeltindividene. Ufrivillig skolefravær er et samfunnsproblem som rammer barn og unge helt ned i grunnskolen. Hensikten med denne oppgaven er å se på om sosialfaglige ansatte, herunder sosionomen, kan være en profesjon som kan bidra i saker som handler om ufrivillig skolefravær. Problemstillingen lyder derfor som følger: Hvordan kan en sosionom bidra til å forebygge og redusere ufrivillig skolefravær i grunnskolen? Oppgaven er en litterær oppgave som anvender systematiske litteratursøk og annen eksisterende litteratur for å belyse tematikken. Denne oppgaven bruker litteratur om ufrivillig skolefravær og viser til utviklingsforløp, mulig forklaringsårsaker og ulike tiltak. Fenomenet ufrivillig skolefravær er komplekst, med ulike forklaringer og perspektiver på hvorfor det oppstår. Videre drøftes ulike muligheter og utfordringer rundt sosionomens innsats med å forebygge og redusere ufrivillig skolefravær. Det som trekkes fram av positive bidrag fra sosionomen er den fleksible rollen, relasjonskompetansen i møte med elevene, det å være et supplement til læreren, bidraget inn i skole-hjem-samarbeid, samarbeid med andre hjelpere, fokuset på den helhetlige eleven og anvendelsen av helhetssynet i kartleggingen av ufrivillig skolefravær. Utfordringene som kan dukke opp er dilemmaet om hvorvidt sosionomen skal være den som er tettest på eleven eller om det er mer hensiktsmessig at det er læreren, og hvor mange hjelpere som skal inn i skole-hjem-samarbeid.
dc.description.abstractInvoluntary school absence is when pupils want to go to school, but cannot for various reasons. The costs of dropping out of school are high, both for the society and for the individuals. Involuntary absence is a societal problem that affects children, also in primary and lower secondary school. The purpose of this thesis is to look at whether social workers can be an important profession that can contribute in matters concerning involuntary school absence. The research question is therefore: How can a social worker contribute to prevent and reduce involuntary school absence in primary and lower secondary school? The thesis is a literary task that uses systematic literature searches and other existing literature to shed light on the topic. This thesis uses literature on involuntary school absence and refers to developmental processes, possible explanatory reasons and various measures. The phenomenon of involuntary school absence is complex, with different explanations and perspectives on why it occurs. Furthermore, various opportunities and challenges regarding the social worker's efforts to prevent and reduce involuntary school absence are discussed. The benefit of the social worker, when it comes to preventing and reducing involuntary school absence, is the flexible role, the relational competence in meeting with the pupils, being a supplement to the teacher, the contribution to school-home cooperation, cooperation with other helpers, and the application of the holistic perspective in the survey of involuntary school absence. The challenges that may arise are the dilemma of whether the social worker should be the person closest to the student or if the teacher is more appropriate, and how many helpers should be involved in school-home cooperation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosionomens bidrag til å forebygge og redusere ufrivillig skolefravær i grunnskolen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record